راهنمای سفر به قشم

قشم از جمله بزرگ‌ترین و زیباترین جزیره‌های جنوب ایران در استان هرمزگان است که پیشینه تاریخی آن به دوران ساسانیان باز می‌گردد. پس از ساسانیان، مادها بر این جزیره حکومت داشتند و با ظهور اسلام، مسلمانان بر آن تسلط یافتند. با ورود حکومت‌های مختلف مانند آل بویه، ایلخانیان و پس از سلطه اروپایی‌ها به‌خصوص پرتقالی‌ها، جزیره رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. با آغاز دوره قاجاریه این منطقه مجدد به ایرانیان بازگشت. اغلب گردشگرانی که در صدد سپری کردن تعطیلات خود در جنوب ایران هستند، اغلب جزیره قشم را به دلیل آرامش دریای نیلگون خلیج فارس، ساحل‌های شنی ، جاذبه های دیدنی متنوع قشم و تازگی اماکنی که بر اثر فرسایش زمین به وجود آمده‌اند مانند دره ستارگان بر می‌گزینند. گفتنی است که اهالی جزیره با گویش بندری تکلم کرده و اغلب به صید ماهی و میگو می‌پردازند. جزیره دارای جاذبه‌های دیدنی بسیاری است که لذت یک سفر خاطره انگیز را در یاد باقی می‌گذارد. گر قصد سفر به قشم را به صورت هوایی داشته باشید، حدود یک ساعت و نیم به طول می‌انجامد اما برای سفر زمینی تا بندر عباس ۱۴ ساعت ارزیابی شده است.  مدت زمان سفر با قطار نیز حدود ۱۹ ساعت تا بندرعباس است .

طبیعت قشم

طبیعت زیبای قشم مسحور برانگیز بوده و جزء شگفتی‌های ایران محسوب می‌شود. با توجه به دمای بالا و حرارتی که به عمق جزیره می‌تابد، نمی‌توان از دیدن طبیعت بکر و دست نخورده آن خودداری کرد. دریای نیلگون خلیج فارس، تنگه هرمز، جنگل‌های انبوه، ساحلی با شن های نقره ای و غارهای افسانه‌ای‌اش همگی از جمله طبیعت زیبای قشم به حساب می‌آیند. فصل تابستان بیشترین دمای هوا را به خود اختصاص داده و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود برای سفر به قشم، فصل های بهار، پاییز و یا زمستان که دمای هوا مناسب و در حد تعادل است  را برگزینید.

فرهنگ و تاریخ قشم

همانطور که از قیل بدان اشاره شده، جزیره قشم از جمله مناطق برجسته ایران  در تور قشم است که قدمت دیرینه تاریخی را با خود به دوش می‌کشد. از حکومت عهد ساسانیان، قوم مادها و ایلخانیان گرفته تا ورود پرتقالی‌ها به آن همگی نشان‌دهنده تاریخ و غنای فرهنگی مردمان بومی این منطقه است. کشاورزی، صیادی، دامپروری پیشه مردمان جزیره قشم است و صنایع دستی مانند حصیر بافی از جمله هنرهای زنان جزیره به شمار می‌آید

وسایل ضروری سفر به قشم

با توجه به حرارت دمای جزیره، در هر زمان از سال که به قشم سفر کردید، توصیه می‌شود تا حد امکان از لباس های نخی و سبک استفاده کنید. انتخاب رنگ سفید در جزیره به دلیل عدم جذب نور خورشید بسیار مورد استفاده قرار گرفته و اگر توجه کرده باشید اغلب بومیان جزیره نیز لباس‌هایی با رنگ سفید بر تن دارند. همچنین استفاده از کفش‌های راحتی تابستانه باعث جذب کمتر دما به بدن فرد می‌شود. کلاه لبه دار حصیری، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب از دیگر وسایل ضروری برای سفر به استان هرمزگان است.در ادامه دانستنی های سفر به قشم برایتان توضیح داده خواهد شد .

جاذبه‌های دیدنی قشم

 

جزیره قشم دارای دیدنی‌های تحسین بر انگیزی است که عبارتند از؛

دره ستارگان

از زیبایی های سفر به قشم بازدید از دره ستارگان است. این تفرجگاه حاصل از فرسایش زمین و تاثیر رگبارهای طوفان زا بوده که به شکل عجیبی صخره هایی از آن به بیرون برآمده. پیشینه تاریخی دره ستارگان متعلق به دو میلیون سال پیش است. همچنین این ناحیه بخشی از فضای ژئو پارک نیز به شمار می‌آید .

دره ستارگان

دره ستارگان جزیره قشم

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه از جمله دیدنی‌های شگفت انگیز جزیره است که با جزیره حدود ۷۰ کیلومتر فاصله دارد. تنگه چاهکوه در لیست راهنمای سفر به جزیره قشم قرار داشته و همجوار روستای چاهوی می باشد و ارتفاع آن صد متر است. این تنگه در کوهی سنگی با دیواره‌های صخره ای قرار گرفته و قدم گذاشتن در آن بسیار حیرت انگیز است. در این تنگه چاه‌هایی حفاری شده که اهالی و مردمان بومی منطقه به منظور ذخیره و جریان آب باران از آنها بهره برداری می‌کنند .

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه از عجیبترین پدیده های طبیعی جزیره قشم

ژئو پارک

اگر علاقمند به طبیعت گردی و گشت و گذار در دل صخره‌های جزیره هستید، پیشنهاد می‌شود که از ژئوپارک در ناحیه غربی جزیره دیدن کنید. در ژئو پارک انواع گونه‌های جانوری، تنوع گیاهان و درختچه‌های نایاب و پرندگان ساحلی مانند پرستو، را می توانید رویت کنید. علاوه بر آن معروف‌ترین بخش‌های جزیره اعم از جنگل حرا، گنبد نمک، تنگه چاهکو، بام قشم، چشمه‌های حرارتی و دیگر جاذبه‌های گردشگری همگی مجموعه ای هستند که در کنار یکدیگر و در بخش غربی جزیره واقع شده‌اند .همچنین میتوانید از بهترین جاذبه های جزیره هرمز در نزدیکی قشم دیدن داشته باشید .

 

جزیره هنگام

جزیره هنگام در بخش جنوبی جزیره قشم واقع شده است. برای بازدید از این جزیره می‌توان از تورهای یکروزه بهره‌مند شد. گفتنی است که فاصله جزیره هنگام تا جزیره کیش در حدود ۲ کیلومتر است. با استفاده از گشت دریایی و کشتی‌های تفریحی به راحتی می توان به جزیره هنگام رسید و از آن دیدن نمود. ویژگی‌های ممتاز این جزیره، صخره‌های صدفی، دریای نیلگون و چشم اندازهای بکر و دست نخورده‌ای است که توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند .همچنین این جزیره جزو جاذبه های کیش نیز محسوب میشود .

چاه های تل آو

چاه‌های تل آو یا تل آب، پیشینه ای طولانی دارند و به منظور ذخیره آب های بارانی از آنها استفاده می‌شود. این چاه‌ها که از دیگر جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود، حدود ۷۶ کیلومتر با جزیره فاصله دارد. اگر چنانچه به دیدن چاه‌های تل او می روید، از قلعه نادری که در کنار چاه ها قرار گرفته است، نیز بازدید کنید. آنچه که بسیار مورد توجه است این است که وجود چاه‌ها با توجه به منطقه گرمسیری برای ذخیره و جمع آوری آب‌ها، حاصل از پیشرفت تکنولوژی در حکومت هخامنشیان است .در ادامه با معرفی بهترین رستورانهای کیش همراه باشید .

چاه های تلا

چاه های طلا یا چاه های تلا ی قشم

غار خربس قشم

غار خربس در جوار روستای خربس واقع شده و پیدایش آن مرتبط با دوره حکومت ساسانیان است. در زمان ساسانیان، روستای خربس از جمله روستاهای پرتردد جزیره محسوب می‌شده که با وجود تپه‌ها و دیواره‌های صخره‌ای، این غار نیز در آن شکل گرفته که گورستانی نیز در روبروی ان واقع شده که گردشگران می‌توانند از فضای آن دیدن کنند .در ادامه در سفر به کیش از دیدنیهای شهر زیرزمینی کاریز و قیمت بلیط کاریز کیش مطلع شوید .

غارهای خربس قشم

غارهای خربس از پدیده های جذاب طبیعی جزیره قشم

دیگر جاذبه‌های گردشگری جزیره عبارتند از؛

کوه نمکدان

بام جزیره قشم

پارک کروکودیل

جنگل حرا

چشمه ها

روستای گوران

و جزیره ناز که فاصله جزیره ناز تا قشم و جاذبه هایش امده است

خوراکی ها و غذاهای خوشمزه قشم

 

اگر به قشم سفر می‌کنید، تجربه طعم غذاها و خوراکی های خوشمزه آن را از دست ندهید. طعم ماهی‌های تازه و مزه انواع پخت میگو به گونه‌ای است که لذت سفر به قشم را صد چندان می‌کند. خوراکی‌های خوشمزه جزیره عبارتند از؛

کلمبا

کلمبا از جمله خوراکی‌های خوشمزه جزیره است که با ماهی و سبزیجات تازه پخت می‌شود. طرز پخت کلمبا بدین صورت است که گندم در داخل آب ریخته شده و سپس ماهی را به آنن اضافه می‌کنند. کلمبا از غذاهایی است که در میان مردمان بومی بسیار محبوب است و حتی آن را در مراسم‌های عروسی و جشن‌ها نیز سرو می‌کنند .

کلمبا

کلمبا غذای محلی قشم

ماهی شکم پر

ماهی شکم پر، از دیگر غذاهای لذیذی است که در جزیره طرفدار بسیاری دارد. طرز پخت آن بدین شیوه است که پس از خالی کردن داخل شکم ماهی، آن را با سیزیجات سبز و عطردار مانند سیر، ترخون، گشنیز، پازچه ، فلفل پر کرده و آن را طبخ می‌کنند

برنج دیشو

یک نوع برنج محلی که مخلوط شیره خرما تهیه می‌شود. این غذا برای افرادی که دارای طبع سرد می‌باشند، بسیار مفید است

برنج دیشو

برنج دیشو غذای محلی پر طرفدار در قشم

نان تمشی

یک نوع نان محلی است که معمولا به هنگام صرف غذا میل می‌شود. این نان با یک نوع سس مخصوصی که از ماهی درست می‌شود، پخت می‌کنند. همچنین در برخی موارد پنیر و تخم مرغ را در آن پیچیده و همزمان با نان طبخ می‌کنند

خورشت قلیه ماهی

قلیه ماهی، خوشمزه‌ترین غذای منطقه جنوب که معمولا با برنج سرو می‌شود. اگر به قشم سفر می‌کنید، لذت خوردن قلیه ماهی را از دست ندهید .

قلیه ماهی

قلیه ماهی از خوشمزه ترین غذاهای محلی قشم

اقامت در قشم

 

برای سفر به قشم و اقامت در جزیره می‌توانید از امکانات هتل‌های لوکس، هتل‌های سطح متوسط و یا هتل‌های سه ستاره بهره‌مند شوید. هزینه هتل‌ها متناسب با نوع و چگونگی سرویس دهی از شبی ۱۵۰ هزار تومان الی ۴۰۰ هزار تومان متغیر است. هتل‌های سه ستاره قشم امکانات مناسب در اختیار مسافران قرار داده و می‌توان با هزینه‌ای مقرون به صرفه از خدمات آنها بهره‌مند شد. بوفه صبحانه رایگان، اینترنت وای فای رایگان، ترانسفر رفت و برگشت و خدمات ۲۴ ساعته از جمله امکانات تمامی هتل‌های جزیره قشم می باشد

مراکز خرید جزیره قشم

مراکز خرید و گشت و گذار از دیگر تفریحات سفر به قشم است که نمی توان ان را از نظر دور داشت. مراکز خرید جزیره عبارتند از؛

مرکز خرید ستاره قشم –

مرکز خرید زمرد –

مرکز خرید فردوسی –

مرکز خرید مرجان –

مرکز خرید پردیس –

مرکز خرید فردوسی –

مرکز خرید سیمرغ –

مرکز خرید خلیج فارس –

مرکز خرید نخل زرین –

بازارهای جزیره عبارتند از؛

بازار بندر درگهان –

بازار دریا –

بازار قدیم –

طبیعتا خرید کالا و محصولات سنتی اعم از لباس، خوراکی، سوغاتی و غیره  از بازارهای جزیره نه تنها از لحاظ قیمت مقرون به صرفه است، بلکه دارای تنوع جنس نیز می‌باشند .

بازار درگهان

بازار درگهان از مهم ترین بازارهای اطراف قشم

سوغاتی

صنایع دستی، حصیر بافی مانند کلاه، سبد و اشیای تزیینی از جمله سوغات معروف جزیره قشم و مردمان جنوب می‌باشد. همچنین شیرینی‌های سنتی گرمسیری، خرما و ادویه جات و سایر خوراکی‌های خوشمزه به عنوان سوغات می‌توان تهیه و خریداری نمود .

سوغات قشم

خرید سوغاتی در قشم

 

 

 

 

 

 

2020-07-25T12:46:21+00:00

دیدگاه خود را بنویسید