برج گالاتا استانبول

 

برج گالاتا استانبول یا گالاتا کالیسی از جاذبه های تاریخی مهم این شهر به شمار میرود .این برج در یکی از توریستی ترین مناطق شهری واقع در انتهای خیابان استقلال در یکی از بهترین محله های استانبول قرار گرفته است .

این برج برای اولین بار در سال 1348 میلادی ساخته شد . در آن زمان این منطقه جزئی از مستعمرات جنوا بود و معماری این برج هم الهام گرفته از سبک بیزانسی بود . این سازه ی قدرتمند و مستحکم در ابتدا به منظور برجی حفاظتی و حمایتی از شهر بنا شده بود .نام آن را برج مسیح یا کریستا توریس نهادند و چون در موقعیتی استراتزیک واقع در نقطه ی تلاقی خلیج شاخ طلایی و خلیج بسفروس قرار داشت از این رو بهترین کاربرد را برای کنترل عبور و مرور کشتی ها و تجارت در بندر این بخش به شمار میرفت لازم به ذکر است که خلیج شاخ طلایی منطقه ای از بخش اروپایی استانبول است که آن را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم میکند و برج گالاتا استانبول در بخش شمالی آن قرار گرفته است و از طرفی در نقطه تلاقی با تنگه بسفر. این برج سالها به عنوان دیده بانی مورد استفاده مردم جنوا قرار گرفت تا اینکه عثمانیان روی کار آمدند و قسطنطنیه فتح گردید .در قرن شانزدهم  نیز به عنوان پناهگاه سربازان استفاده شدپس از آن در قرن هفدهم بود که به دستور پادشاه عثمانی کاربری برج تغییر نمود و به عنوان نقطه ای برای دیدبانی در شهر و پیدا نمودن محل هایی که مورد آتش سوزی قرار گرفته اند استفاده شد تا بتوانند زودتر جلوی آسیب و خسارت را بگیرند .ناگفته نماند که در زمان عثمانیان نام این برج از برج مسیح به برج گالاتا تغییر پیدا کرد .آدرس مسجد ایاصوفیه را به همراه جاذبه هایش بیشتر بخوانید .

برج گالاتا

برج گالاتا در روز

برج گالاتا سازه ای ست که بارها در طول تاریخ طولانی عمر خویش مورد آتش سوزی قرار گرفت و چند بار تخریب گردید .این برج دارای کلاهکی مخروطی در قسمت بالایی خود است آنرا در طول چند قرن گذشته چند بار تغییرات دادند و نوسازی نمودند .در اواخر قرن هفدهم میلادی بود که کاملا این برج ویران شد و آن را از پله ها گرفته تا سقفش کاملا بازسازی کردند .البته گفته میشود در همین زمان بخشی به بالای برج اضافه گردید با نام شاه نشین برج . چندین سال بعد دوباره این سازه پر حادثه دچار اتش سوزی میشود و در بازسازیهای بعدی دو طبقه بر روی ان اضافه میکنند .نهایتا در زمان سلاطین بعدی عثمانی آخرین تغییری که دادند اضافه نمودن کلاهک مخروطی بر بالاترین قسمت برج بوده است که باز هم سالها بعد اما نه بخاطر آتش سوزی دچار سانحه میشود .این بار برج گالاتا بخاطر طوفان سقفش آیب جدی میبیند ولی تعمیر نمیشود .تا اینکه یک قرن طول میکشد تا دوباره رسیدگیهای به این برج قدیمی شود .این برج از قدیمیترین دیدنیهای استانبول در آن زمان هم امپراطوری عثمانی دیگر در ترکیه وجود نداشت .بالاخره در سال 1960 آخرین بازسازی بر روی سقف برج صروت میگیرد و نتیجه آن مرمت و ساختن کلاهکی جدید بر روی سقف آن و اضافه نمودن رستورانی در تراس برج بود . این رستوران امروزه یکی از قدیمی ترین و با کیفیت ترین رستورانهای استانبول به شمار میرود و از زمان آخرین نوسازی ها و مرمت برج همگان میتوانند از آن دیدن کنند و در رستورانش با تماشای بهترین مناظر شهری استانبول غذاهای ترکی را سفارش دهند .در آخریت بازسازیها اسانسورهایی برای بالارفتن از برج تعبیه گردید گه البته چند طبقه آخری را بایستی پیاده از پله ها بالا رفت .برای بالا رفتن در داخل برج وارد خواهید شد و از باجه بلیط فروشی بلیطتان را تهیه کرده و میتوانید از فروشگاه صنایع دستی کنارش نیز بازدید کنید .همچنین میتوانید درباره داستان کلیسای آختامار بیشتر بخوانید .

برج گالاتا در شب

برج گالاتا در شب

یکی از جالبترین کاربریهای تاریخی این برج این بوده که سکوی پرواز فردی به نام احمد چلبی ملقب به احمد هزار فن بوده است .این فرد که ادعا میکرد کارهای بسیاری را میتواند انجام دهد بالهایی طراحی نمود و بوسیله ی این بالها از سکوی برج گالاتا پرواز خود را شروع نمود و بر فراز آبهای تنگه بسفر پروازی موقف را تجربه نمود .او در حدود شش کیلومتر تا انتهای محله اسکودار در هوا با بالهایش پرواز کرد و بدین ترتیب در تاریخ بسیار مشهور شد .البته بعد ها او را از ترس قدرت بیشتر به جزیره ای تبعید نمودند.از بالای این برج میتانید همه چیز در استانبول را مشاهده کنید و همچنین درباره نکات سفر به استانبول مطالعه کنید .

برج گالاتا

خلیج شاخ طلایی از دید برج گالاتا

ارتفاع کلی برج گالاتا نزدیک به 67 متر با در نظر گرفتن مخروط روی آن میباشد .این سازه با داستانهای پرفراز و نشیب تاریخی از اسم ان گرفته تا بدنه اش که بارها دستخوش حوادث شده برای قرنها بلندترین بنای شهری استانبول قلمداد میشد .درباره ارزانترین مراکز خرید وان میتوانید بیشتر مطالعه داشته باشید .

برج گالاتا از خیابان استقلال

نمای برج گالاتا در شب در انتهای خیابان استقلال

امروزه آدرس برج در منطقه بی اغلو که محبوبترین و شلوغترین منطقه شهری استانبول است در نزدیکی میدان تکسیم قرار دارد .فاصله ی برج گالاتا تا میدان تکسیم کمتر از دو کیلومتر بوده و ضمن پیاده روی و به انتها رساندن خیابان استقلال به این برج خواهید رسید .اگر هم در سایر مناطق شهری هستید به راحتی میتوانید با مترو به ایستگاه شیشانه بروید و از برج بازدید کنید .پس از بازدید میتوانید از اماکنی قدیمی مانند دیدن بازار ادویه استانبول نیز مطالعه کنید .

برج گالاتا

برج گالاتا در میان سازه های مدرن شهری استانبول

در اطراف برج گالاتا انواع رستورانها و کافه های محلی مشغول به کار هستند که بیشتر شبها در این منطقه تا نیمه های شب باز هستند و هیاهویی جالب و دیدنی در این بخش به خصوص شبها برقرار است .میتوانید از عکس داخل برج گالاتا نیز دیدن کنید . از سکوی بالای برج این فرصت را دارید تا زیباترین مناظر و چشم انداز هایی را که همزمان از خلیج شاخ طلایی و تنگه بسفر بتوان دید را تماشا کنید در ضمن عکسهای پانورامایی این برج  بسیار مشهور است .

2020-05-11T10:37:50+00:00

دیدگاه خود را بنویسید