همه چیز درباره ایاصوفیه استانبول

    ایاصوفیه استانبول

اگر به کشور دیدنی ترکیه سفر کردید، بازدید از ایاصوفیه و یا حاجیا صوفیه را در شهر استانبول از یاد نبرید. این مکان تاریخی و ارزشمند دارای قدمتی دیرینه است که جزو مهمترین جاذبه های استانبول بوده و مورد توجه بسیاری از تاریخ شناسان و فرهنگ دوستان قرار گرفته است. می‌توان این مسجد را یکی از شاهکارهای هنر معماری دوران عثمانی دانست که هر ساله گردشگران بسیاری را به  شکوه و عظمت معماری خود جذب می‌کند. گفتنی است که این مسجد به عنوان یکی از نمادهای اصلی کشور ترکیه و شهر استانبول به شمار می‌رود که حتی در بسیاری از کارت پستال ها و آثار هنری تصویر این مسجد به چشم می‌خورد. موقعیت قرارگیری این مسجد در مرکز شهر بوده و دسترسی به آن به راحتی امکان‌پذیر است. گنبد و مناره‌های این مسجد در منطقه سلطان احمد شهر استانبول بسیار دیدنی است و از آن به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول یاد می شود. در ادامه به شرح مختصری در ارتباط با ویژگی‌های این بنای باستانی که در یکی از قدیمی ترین محله های استانبول قرار گرفته می‌پردازیم؛

نمای خیره کننده ایاصوفیه از دور

نمای خیره کننده ایاصوفیه از دور

پیشینه تاریخی ایاصوفیه استانبول

ساخت این بنای باستانی به دوران امپراتوری بیزانس یعنی سال ۵۳۲ میلادی بازمی‌گرددکه به فرمان کنستانتین اول ساخته و بنا شد. اگرچه از آن زمان تا کنون مورد بازسازی‌ها و مرمت‌های گوناگون قرار گرفته است اما همچنان شکوه و عظمت خود را حفظ کرده است. لازم به ذکر است که در زمان احداث این بنا، در ابتدا به عنوان کلیسای مسیحیت از آن استفاده می‌شد و به تدریج پس از فتح استانبول و حکمرانی ان توسط سلطان محمد دوم به مسجد تبدیل شد. بدین ترتیب تمامی نقاشی‌های دوران مسیحیت که درون آن بود به فرمان سلطان سلیمان اول برداشته شد و بازسازی‌هایی نیز درون آن ایجاد شد. در زمان سلطان مراد سوم مناره‌ها و گنبد نیز به آن اضافه شد و همچنین آیات قرآن و اسامی پیامبران نیز بر دیواره‌های آن آویخته شد. مشهورترین پارک های استانبول را در ادامه ببینید .

نمای داخلی شگفت انگیز مسجد ایاصوفیه استانبول

فرمانروایی آتاتورک و روی کار آمدن جمهوری ترکیه سبب شد که این بنای تاریخی به موزه تبدیل شود. اگرچه از این موزه همچنان به عنوان مسجد نیز استفاده می‌شود و بعضی افراد در داخل آن نماز می‌خوانند اما اغلب گردشگران و بازدیدکنندگان به لحاظ تاریخی بودن این بنای باستانی از آن دیدن کرده و بایستی خاطرنشان کنیم که به دلیل جنبه عبادتگاهی این موزه احتیاجی به داشتن پوشش خاصی برای بانوان نیست و تمامی افراد می‌توانند به راحتی و بدون هیچگونه قوانین خاصی وارد آن شده و حتی به عبادت بپردازند در ضمن بازار ادویه استانبول نیز در نزدیکی این بنا قرار دارد .

زیباییهای معماری مسجد ایاصوفیه

زیباییهای معماری مسجد ایاصوفیه

ویژگی‌های معماری ایاصوفیه استانبول

معماری بنای باستانی ایاصوفیه که به آن حاجیا صوفیه نیز گفته می‌شود، تلفیقی از سبک هنر بیزانس و معماری دوران عثمانی است. سبک مذهبی- اسلامی در نمای درونی و بیرونی این بنا کاملا مشهود است. تا قرن ششم میلادی هنر معماری دوران بیزانس بسیار حائز اهمیت بوده و تمامی بناهایی که با ویژگی‌های هنر معماری بیزانس ساخته و پرداخته شده‌اند از شکوه شاهانه و عظمت منحصر به فردی برخوردار هستند. ایا صوفیه از جمله گنجینه‌های تاریخی آن دوران است که به یادگار برجای مانده و با نمای طاق‌ها و ستون‌هایش معماری آن دوران را یادآورد می‌شود. از دیگر ویژگی‌های نمای این مسجد، گنبد نورانی آن است که با طلوع خورشید، نور را به درون خود انعکاس می‌دهد. گفتنی است که ارتفاع این گنبد تا سطح زمین حدود ۵۶ متر می‌باشد.  همچنین عمق این گنبد هجده متر است. آدرس دقیق بازار بزرگ استانبول در نزدیک همین جاذبه میباشد .در ضمن افسانه برج گالاتا استانبول را بیشتر بخوانید .

ایاصوفیه شاهکار معماری استانبول

ایاصوفیه شاهکار معماری استانبول

۴ ستون اصلی، به عنوان پایه‌های محکم این بنا به شمار می‌روند. لازم به ذکر است که جنس این ستون‌ها از مرمر بوده و نقش برجسته‌های زیبایی بر آن نمایان است. از سوی دیگر گفته شده که این ستون‌ها از تالار آرتمیس و دیگر نقاط دنیا برای ساخت این بنای باستانی برداشته شده است.

از جمله ویژگی‌های برجسته این بنا موزاییک‌های بیزانسی، نقش برجسته‌ها و تابلوهایی با اسامی قرآنی از ائمه بر دیواره‌های آن است که از طلا، نقره و سنگ مرمر ساخته شده‌اند، بسیار چشمگیر و دیدنی می‌باشند. این بنا که در سال ۱۹۳۵ میلادی به موزه تبدیل شد مورد استقبال بسیاری از گردشگران و بازدیدکنندگان قرار گرفت. نمای مسجد ایاصوفیه در میدان سلطان احمد در شهر استانبول به خوبی نمایان است و گردشگران می‌توانند به راحتی با وسایل نقلیه عمومی و یا گردشگری به این موزه دسترسی داشته باشند.معرفی استانبول مال را بیشتر بخوانید .

ساعت بازدید از ایاصوفیه استانبول

بازدیدکنندگان می‌توانند همه روزه به جز روزهای دوشنبه از ساعت ۱۰صبح الی ۵ بعدازظهر از این موزه بازدید نمایند. دسترسی به این موزه نیز همانطور که از قبل گفته شد با وسایل نقلیه عمومی، مترو، تراموا و یا اتوبوس‌های گردشگری امکان‌پذیر است. اگر چنانچه محل اقامتتان اطراف این موزه واقع شده است، نیز می‌توانید مسیر پیاده روی را برای دسترسی به این موزه طی نمایید. برترین مراکز خرید استانبول را ببینید .

ایاصوفیه به عنوان یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول محسوب می‌شود. این مجموعه تاریخی که از دیرباز تا به امروز همواره  از آن به عنوان عبادتگاه و نیایشکده در قالب کلیسا و پس از آن مسجد استفاده می‌شد، بسیار مورد توجه علاقمندان فرهنگ و هنر قرار گرفته است. امروزه اغلب گردشگران از این موزه به دفعات دیدن کرده و از دیدنی‌های تاریخی و باستانی آن لذت می‌برند. پرطرفدارترین تفریحات استانبول را در این شهر از دست ندهید .

2020-05-11T11:43:03+00:00

دیدگاه خود را بنویسید