اسرار تاج محل

 

تاج محل، معروف‌ترین جاذبه گردشگری هندوستان به شمار می‌رود. این بنای تاریخی و باستانی جزء عجایب هفتگانه جهان است که سالانه گردشگران بسیاری از سراسر جهان از آن دیدن می‌کنند. این بنای تاریخی به فرمان پادشاه کشور هندوستان، شاه جهان در سال ۱۶۳۱ ساخته و پرداخته شد. گفتنی است که علاقه شاه جهان به همسر ایرانی‌اش، ممتاز محل، باعث شد که به ساخت این شاهکار هنر معماری روی آورد. در واقع این بنا به عنوان یادبود همسرش در بخش جنوب دهلی نو، در شهر آگرای هند احداث شد. موقعیت قرارگیری این بنای باشکوه در مجاورت رود یامونا و در یک باغ بسیار مفرح و زیبایی است که گردشگران می‌توانند از محوطه پیرامون این عمارت مجلل نیز دیدن کنند. در ادامه برای آشنایی بیشتر علاقمندان به شرح مختصری در ارتباط با مشخصه‌های این بنای باستانی، ویژگی‌ها و بخش‌های گوناگون آن می‌پردازیم؛

تاج محل آگرا یکی از عجایب هفت گانه در هند

تاج محل آگرا یکی از عجایب هفت گانه در هند

پیشینه تاریخی تاج محل

شاه جهان از جمله پادشاهان گورکانی بود که تاج محل را به یاد سومین همسر خود یعنی ممتاز محل بنا می‌کند. تاج محل سومین همسر شاه جهان و ایرانی الاصل بود که نام واقعی‌اش ارجمند بانو نام داشت. این عمارت باشکوه و مجلل سراسر از سنگ‌های مرمر ساخته شده و از جمله شاهکارهای برجسته هنر معماری هندوستان به شمار می‌رود. گفته شده است که شاه جهان برای ساخت این بنای عظیم ۲۰ هزار کارگر را از جمله سنگ تراشان، معماران، طراحان، نقاشان و بسیاری از هنرمندان دیگر را از کشورهایی مانند ایران، آسیای میانه، هند و سایر کشورهای اطراف به کار گرفته است. سنگ مرمر، سنگ‌های ارزشمند و قیمتی از جمله مصالح پر مصرف در این بنا به حساب می‌آيد که می‌توانید در تمامی این بنا مشاهده نمایید. همچنین دست‌نوشته‌هایی با خطاطی‌های ایرانی نیز در برخی از بخش‌های عمارت مانند ورودیه‌ها، دیواره‌ها و سردرها قابل رویت است که حاوی اشعار و یا آیات مقدس می‌باشد که بیشتر میتوان در سفر هند از آن مطلع شد .

نمای خیره کننده تاج محل در غروب

نمای خیره کننده تاج محل در غروب

ویژگی‌های معماری تاج محل

ارتفاع این بنا ۵۸ متر است و پهنایی در حدود ۵۶ متر را در بر دارد. نمای بیرونی بنا، تلفیقی از معماری ایرانی و اسلامی است. همانطور که از قبل به آن اشاره شد، همسر شاه جهان ایرانی بوده و به همین دلیل شاه جهان متبحرترین معماران برجسته را برای طراحی این بنا به کار گماشت. تقارن و توازن در نمای عمارت به وضوح قابل رویت است. فضای مفرح باغ و درختان پیرامون عمارت نیز به شکوه آن اضافه شده است و در مجموع عمارتی به نظیر را به رخ می‌کشد که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره نگه  می‌دارد. از دیگر ویژگی‌های معماری این بنای تاریخی می‌توان به ظرافت‌ها، نقوش خلاقانه، دست نوشته‌ها و کتیبه‌های خطاطی شده‌ای اشاره کرد که به دست هنرمندان چیره دست مزین شده است. برای بازدید از نکات سفر به استانبول و قیمت تور لحظه آخری استانبول ببینید .

سنگ‌های زینتی، سنگ‌های مرمر، مناره‌ها و گنبد آجری رنگ آن از جمله شاخصه‌های بارز این بنا به شمار می‌رود. از دیگر ویژگی‌های درخشان و برجسته این عمارت، همسان سازی چهار وجهی آن است، به طوری‌که این عمارت را اگر چنانچه از جهت‌های گوناگون تماشا نمایید، چهار جهت آن همسان و یک شکل است. از این عمارت به عنوان یکی از متقارن‌ترین سازه‌های جهان یاد می‌شود. گفتنی است که علاوه بر مقبره ممتاز محل، مقبره شاه جهان نیز در این عمارت قرار گرفته است. باغ اطراف عمارت مساحتی در حدود ۱۸ هکتار را شامل می‌شود که گردشگران می‌توانند علاوه بر بازدید از نمای داخلی عمارت در باغ نیز به گشت و گذار و یا عکاسی بپردازند در ضمن بهترین زمان سفر به دهلی هند  را بیشتر میتوانید بخوانید .

اشعار فارسی حکاکی شده بر روی دیواره های تاح محل

اشعار فارسی حکاکی شده بر روی دیواره های تاح محل

بخش‌های مختلف عمارت تاج محل

این بنای تاریخی و متقارن شامل ایوان، گنبد، مناره و سالن‌های بزرگی است که در دو طبقه خلاصه شده است. گنبد نارنجی رنگ این عمارت ۳۵ متر ارتفاع را در بر گرفته است و به گنبد پیازی معروف است. از جمله شاخصه‌های بارز این گنبد آن است که در برابر تابش نور خورشید در هر یک از زمان‌های مختلف از روز تغییر رنگ می‌دهد. برای نمونه هنگام صبح گنبد به رنگ صورتی مایل به نارنجی درمی آید و در غروب به رنگ آبی مایل به سفید تبدیل می‌شود.

در بخش غربی عمارت، مسجدی با سه گنبد است و در بخش شرقی عمارت سالنی است که به آن مهمانخانه گفته می‌شود. مقبره شاه جهان و ممتاز محل در بخش زیرین عمارت واقع شده است. گفته می‌شود که شاه جهان درصدد ساخت عمارت دیگری به همین سبک بود که به گونه‌ای از طریق پل به تاج محل پیوند زده شود، اما عمر او برای ساخت بنای دیگر کافی نبود. قابل ذکر است که عمارت تاج محل در سال ۱۹۸۳ میلادی در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و در سال ۲۰۰۷ میلادی نیز به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان نیز محسوب شد و در ادامه از سایر جاهای دیدنی آگرا هند حتما بازدید نمایید .

معماری زیبای تاج محل

معماری زیبای تاج محل

چگونگی دسترسی به تاج محل

همانطور که گفته شد این عمارت در ناحیه جنوب دهلی نو و در شهر آگرا واقع شده است. اگر چناچه به دهلی نو سفر کردید، بازدید از این جاذبه گردشگری ایرانی- هندی را از یاد نبرید. با سفر به دهلی نو و استفاده از قطارهای سریع السیر به شهر آگرا بروید. مدت زمان تقریبی از دهلی تا شهر آگرا حدود دو الی سه ساعت تخمین زده می شود. نرخ قطار نیز با توجه به نوع قطار و تعداد افراد از ۲۶۳ روپیه تا ۷۰۰ روپیه ارزیابی می شود. ناگفته نماند که از شهرهایی مانند جیپور و گوالیور نیز می توانید به شهر آگرا دسترسی داشته باشید. همچنین به جز قطار می‌توانید از اتوبوس‌های گردشگری، تاکسی‌های دربستی و یا اجاره ماشین نیز بهره‌مند شوید که هر یک از وسایل نقلیه نرخ کرایه مختص به خود را شامل می‌شوند. از سوی دیگر با توجه به آنکه شهر آگرا دارای فرودگاه نیز می‌باشد، مسیر هوایی را نیز می‌توانید انتخاب کنید و به راحتی مسیر فرودگاه تا تاج محل را با تاکسی‌های دربستی فرودگاه طی نمایید. تاکسی ها نیز با توجه کرنومتر و مسافت جاده، نرخ و کرایه را با شما حساب خواهند کرد.در آخر جاذبه های گوا هند را بیشتر بخوانید .

ویوی فوق العاده تاج محل از بالا

ویوی فوق العاده تاج محل از بالا

زمان بازدید از تاج محل؛

این عمارت  همه روزه به جز روزهای جمعه آماده استقبال از گردشگران و بازدیدکنندگان از صبح حوالی ساعت ۱۰ صبح تا غروب آفتاب می‌باشد. هزینه بلیط ورودی برای هر نفر نیز ۷۵۰ روپیه تخمین زده شده است.

2021-02-01T08:53:31-01:00

دیدگاه خود را بنویسید