راهنمای سفر به باکو

راهنمای سفر به باکو :

باکو مطمئناً توسعه یافته ترین شهر قفقاز (از جمله ارمنستان و گرجستان) است ، اما تا حدودی می توان این پیشرفت را از نوع اقتصادی دانست و نه اجتماعی !

در حالی که ، در همسایگی باکو، یعنی گرجستان ارزشهای زندگی اروپایی به سرعت فراگیر می شود، در باکو ، با وجود اینکه یک شهر ثروتمند و ظاهراً سکولار است ، مردم بسیار سنتی تر هستند. بازدید از باکو به دلیل ترکیب جذاب مدرنیته و سنت و اتصال فرهنگ هایی از اروپا ، شرق و اتحاد جماهیر شوروی سابق بسیار هیجان انگیز است.

شهر قدیمی باکو ( ایچری شهر ) :

یکی از مکانهایی که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده، شهر قدیمی باکو است. دیوارهای قدیمی شهر مرزهای گسترش آن را مشخص می کند. ادعا می شود که قدیمی ترین بنای آن از قرن یازدهم میلادی است ، گرچه برخی از مورخان تصور می كنند كه ممكن است حتی متعلق به قرن هفتم باشد. مانند هر شهر قدیمی ، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که خود را به خیابان های قدیمی و کم عرض شهر بسپارید  و در آن قدم بزنید. اما چند ساختمان وجود دارد که باید حتما به آنها سر بزنید :

شهر قدیم باکو

ایچری شهر باکو به معنای شهر قدیم باکو

برج میدان ( قلعه دختر ) :

یکی از نمادین ترین ساختمان های این کشور است. این برج دارای موزه ای است که سیر تحول تاریخی باکو را نشان می دهد و همچنین می توانید از آن به بالا بروید تا بهترین منظره های شهر را از بالا ببینید و لذت ببرید. برج میدان، قلعه ی اسرار و افسانه ها است. آنقدر برای فرهنگ آذربایجان برجسته و مهم است که روی اسکناسهای ارزی ، تمبرها و سربرگهای رسمی آذری تصویر آن حک شده است. گذشته از نمای سنگی برجسته و دیدنی این برج، هنگامی که از پله های آن بالا بروید ، به راحتی می توانید از فراز یک بنای تاریخی متعلق  به قرن دوازدهم میلادی منظره ای بی نظیر و قدیمی از شهر ، بلوار باکو و آبهای درخشان خلیج باکو را ببینید و در نهایت به موزه کوچک آن بروید و شاهد سیر تحول تاریخی شهر باشید.در ادامه از مراکز خرید باکو دیدن کنید .

قلعه دختر باکو

قلعه دختر باکو

کاخ شروان شاه، مروارید آذربایجان :

بنای دیگری که نمی توانید از آن بگذرید کاخ شیروان شاه است که از مقبره های خیره کننده ، غرفه های سنگی ، حکاکی های سنگی زیبا و مساجد و یک حمام ساخته شده است و اصلی ترین جاذبه آن، مسجدی خیره کننده از قرن 15 میلادی است. شیروان شاه سلسله ای است که نزدیک به 700 سال از قرن نهم تا شانزدهم میلادی بر این منطقه حاکم بوده است.

کاخ شروانشاهی

کاخ شروانشاهی یا شروانشاهان واقع در قلب باکو

برج های شعله :

برج های شعله باکو،  سه آسمان خراش به شکل شعله هستند که باکو را به مفهوم آینده گرایی و شهر مدرن پیوند داده اند. این برجها  182 متر ارتفاع دارند ، اما به دلیل قرار گرفتن در قسمت مرتفع باکو ، از هرجایی قابل مشاهده هستند. ساخت این برجها در سال 2012 به پایان رسید و علاوه بر اینکه نماد مدرن شهر هستند ، هدف اصلی آنها اسکان مشاغل پرمخاطب مانند هتل Fairmont ، یکی از هتل های برتر در شهر ، فروشگاه لامبورگینی و … است .

استخراج نفت :

گرچه سکوهای استخراج نفت مکان توریستی به حساب نمی آید اما با پیاده روی از برج های شعله به به کنار دریا و این دریل های نفتی می رسید . جایی که کنار یک محله بسیار فقیر نشین باکو قرار دارد و نابرابری عظیم اجتماعی را نشان می دهد که در این کشور حاکم است. این دکل ها دقیقاً پشت برج تلویزیون قرار دارند (می توانید محل دقیق آن را روی نقشه مشاهده کنید) و در آنجا می توانید از مناظر بسیار زیبا از شهر و خلیج باکو لذت ببرید.

مسجد تازه پیر :

مسجدی صد ساله که از قرن پانزدهم به عنوان پناهگاه استفاده می شده است. در این مسجد می توانید چهره دیگر آذربایجان را ببینید ، چهره مردان آذربایجانی که عبادت می کنند. مانند همه کشورهای مسلمان اتحاد جماهیر شوروی سابق ، دولت جمهوری آذربایجان سکولار است؛ اما مهمترین ویژگی آن این است که برخلاف سایر نقاط جهان،  افراد متدین عمدتا جوان هستند و نه سالخورده هایی که در اتحاد جماهیر شوروی زندگی می کردند.

مسجد تازه پیر

مسجد تازه پیر باکو

موزه های هنری باکو :

موزه فرش باکو :

نمای خارجی موزه فرش باکو، یادگاری ویژه از این شهر است که در عکسهای همه بازدید کنندگان ثبت می شود.  اگر به فرش ایرانی علاقه دارید ، حتما از این موزه بازدید کنید. حتی اگر علاقه ای به فرش نداشته باشید عکاسی در گوشه و کنار این ساختمان جذاب که نمادی از یک فرش لوله شده است، ساعتها شما را به خود مشغول می کند.

علاوه بر موزه فرش که در سالهای اخیر افتتاح شده است ، از موزه ملی تاریخ آذربایجان و موزه هنرهای مدرن که شامل آثار پیکاسو و دالی است  دیدن کنید.

موزه فرش باکو

موزه فرش باکو

موزه کتابهای مینیاتوری :

در ادامه راهنمای سفر به باکو میتوانید به دیدن بزرگترین مجموعه کتاب های مینیاتوری ، از جمله 3 کتاب با ابعاد 2 میلیمتر که کوچکترین کتابهای دنیا هستند بروید. این مجموعه شما را شگفت زده خواهد کرد. به این موزه که دارای رکورد جهانی گینس است رفته و کتابهایی را ببینید که فقط با استفاده از میکروسکوپ قابل مشاهده هستند.

موزه کتابهای مینیاتوری باکو

موزه کتاب های مینیاتوری باکو

مرکز فرهنگی هنری حیدر علی اف :

نکته جالب دیگری که در باکو وجود دارد ساختمانی مربوط به آینده است!

مرکز حیدر علی اف که معمار آن یک زن عراقی-انگلیسی به نام زاها حدید است. این ساختمان با دیوارهای خمیده سورئالیستی ، نمونه ای کامل از نوآوری و هنر مدرن است. اطراف آن مملو از مجسمه های فوق العاده و عجیب و غریب ، مانند خرگوش ها و حلزون های غول پیکر و نماد معروف و کلاسیک I Love Baku است که احتمالا آن را در عکسهای مربوط به باکو دیده اید. در این ساختمان انواع مختلفی از نمایشگاه های موقت برگزار می شود.

میدان چشمه، میدان فانتین میدان فواره در قلب شهر :

این میدان شیک ترین مغازه ها ، رستوران ها ، کافه ها ، کافه هاپستر ، پارک ها و … را در خود جای داده است. پس از یک گردش طولانی، برای استراحت می توانید روز خود را در مرکز شهر ، در منطقه اطراف میدان چشمه که همه افراد محلی برای معاشرت دور هم جمع شده اند تمام کنید. تقریبا همه جاذبه های سفر به باکو در اطراف این میدان قرار گرفته اند .

این منطقه از چشمه های متعدد محصور شده در میدان اصلی ساخته شده است و به همین دلیل برای افرادی که در پله های این میدان می نشینند فضایی بسیار آرامش بخش است. میدان چشمه میزبان همایش های بزرگ عمومی ، جشنواره های فرهنگی و رویدادهای فضای باز در باکو است. معابر مدرن و خیابان های سنگفرش با سبک کلاسیک ، یک تجربه فرهنگی کاملاً مختلط را ایجاد می کند، حسی که ترکیبی جذاب از سنت و مدرنیته است: شکوفائی یک فرهنگ از ترکیب اتحاد جماهیر شوروی ، تأثیر از فرهنگ مدیترانه ای ، بقایای پارسی و بالکان و نخلستان های عرب …

میدان فواره باکو

میدان فواره باکو پرمخاطب ترین ناحیه در باکو

بازار یاسیل ( بازار سبز ) :

این بازار در بین افراد محلی بسیار محبوب است . یاسیل یک بازار سنتی است که طبق استانداردهای مدرن باکو احیا شده است. یک بازار میوه و تره بار معمولی فصلی که در فصل انار همه غرفه ها را با این میوه، که نمادی از کشاورزی آذربایجان است، پر می کنند.

یانار داگ (کوه در حال سوختن) :

آیا می دانید که آذربایجان قبلا سرزمین آتش خوانده می شده است ؟

منطقه یانار داگ ( یانار داغ ) با قصه ها و افسانه ها گره خورده است. از قرن دوازدهم میلادی ، داستانهای مسافرانی که در این منطقه سرگردان بودند ، از وجود چندین آتش جادویی در این منطقه خبر می داد. آنها فکر می کردند که این آتش ها جادویی است زیرا به طور مداوم و بدون چوب می سوزند ، اما آنچه نمی دانستند این است که این آتش از میادین گازی زیرزمینی طبیعی به وجود آمده است.

یانار داگ یکی از این آتش ها است که هنوز هم می سوزد ! اما  امروزه این  آتش مصنوعی است ، زیرا پس از کشف مخزن نفت در کنار آن در قرن 19 ، خاموش شد. یانار داگ در خارج از شهر قرار گرفته است. برای رسیدن به آنجا ، باید اتوبوس 147 را از ایستگاه مترو آزادلیق سوار شوید. از طرف دیگر ، می توانید با Yandex به آنجا بروید ، که این کار ساده تر ، سریعتر و ارزانتر است.

آتشکده معبد آتشگاه :

در قرن 18 میلادی یک مسافر بازرگان چنان مجذوب یکی از آن شعله های آتش شد که تصمیم گرفت یک معبد برای عبادت کنندگان بنا کند. این معبد به فرودگاه بسیار نزدیک است و می توانید به راحتی از آن بازدید کنید.

گبستان، مجموعه ای بی نظیر از پتروگلیف ها و آتشفشان های گل :

در عصر حجر ، حدود 15000 سال پیش ، هنگامی که آبهای دریای خزر بالاتر بود و منطقه کاملاً سبز و حاصلخیز بود ، دسته ای از شکارچیان تصمیم گرفتند در برخی غارهای منطقه ساکن شوند. این غارها به سبک هنری خاص خود تزئین شده و بیش از 600 پتروگلیف (نقاشی های دیواره غار ) ترسیم شده اند که بسیاری از آنها هنوز در شرایط بسیار خوبی قرار دارند. امروزه این نقاشی ها به یکی از بهترین جاذبه های گردشگری باکو تبدیل شده اند. علاوه بر این ، اگر علاقه مند هستید ، می توانید از بعضی از آتشفشانهایی که گل به بیرون پرتاب می کنند دیدن کنید که به یک جاذبه گردشگری واقعی تبدیل شده اند. این منطقه بسیار نزدیک به پتروگلیف ها است و می توانید به راحتی با ماشین به آنجا بروید.

غذا در باکو :

رستوران Xezer   : اگر به خوردن غذاهای محلی علاقه دارید به رستوران Xezer  بروید که یک رستوران محلی است که غذای سنتی را سرو می کند.

فست فود Gourmet – Gourmet Pendir & Chorek  : اولین نمونه از فست فودهای زنجیره ای ملی در جمهوری آذربایجان است که ساندویچ های محلی با کیفیت خوب و مواردی از این قبیل را ارائه می دهد.

ناهار خوری خوب سماخ (سماق ) : رستوران محلی فانتزی که با غذای مرغوب و خدمات عالی نظر شما را جلب می کند.

کباب های درجه یک باکو : اگر طرفدار کباب هستید ، باکو بهترین مکان برای تجربه های عالی است. کبابهای محلی بسیار باکیفیت باکو را حتما امتحان کنید. رستوران هایی مانند Sultan’s ، Sehrli Tandir یا Şəki  بهترین نمونه های کباب باکو را سرو می کنند.

غذاهای باکو

غذا های باکو آذربایجان

بهترین زمان سفر به باکو :

گرمای تابستان برای بعضی از افراد ممکن است کمی  ناخوشایند باشد. بنابراین بهترین شرایط آب و هوای برای سفر به باکو بین ماههای فروردین تا آخر خرداد، یا شهریور تا اول آبان است.

2020-06-07T09:52:40+00:00

دیدگاه خود را بنویسید