زیباترین پل‌های استانبول

در سفر به استانبول، گردشگران از تماشای پل‌های زیبا و تماشایی بر روی تنگه بسفر و خلیج شاخ طلایی سیر نمی‌شوند. تصویر این پل‌ها برای عکاسی محبوبیت زیادی دارد. تصاویر رمانتیک زیبایی که بر روی پل گالاتا ثبت می‌شوند یا تصاویر حیرت‌انگیزی که از پل‌های مدرن استانبول به ثبت می‌رسند گواه این مدعاست.
شهر استانبول همواره در دنیای ادبیات و دنیای سینما به عنوان پل اتصال بین شرق و غرب معرفی شده است. در این میان، پل‌ها به عنوان یک جاذبه بصری برای به نمایش گذاشتن حقیقت استانبول و ترکیه به کار می‌روند. در میان مدرنیته و سنّت آنها نمادی از مفاهیم تعلق و غیرت به ویژه در ارتباط با اروپا را به تصویر می‌کشیدند. به عبارت دیگر پل‌های استانبول نمادهای حقیقی ترکیه و استانبول هستند.
بر اساس سوابق تاریخی، پادشاهان و مهندسین متعددی ساخت این پل‌ها را پیشنهاد دادند. لئوناردو داوینچی و میکل آنژ از نام‌های شاخصی هستند که در میان این افراد دیده می‌شوند. با توسعه شهر استانبول و تبدیل آن به کلان‌شهری با بیش از 15 میلیون جمعیت، تنگه بسفر به پل‌های بیشتری نیاز داشت. در نتیجه امروزه پل‌های متعدد این شهر بخشی از جاذبه‌های گردشگری استانبول محسوب می‌شوند. با ما همراه باشید تا با پل‌های استانبول بیشتر آشنا شویم.

مشهورترین پل های استانبول

مشهورترین پل های استانبول

پل گالاتا (Galata Bridge)
این پل گرچه باشکوه‌ترین پل استانبول نیست ولی در دل ساکنین استانبول و شاعران و نویسندگان آن جایگاه ویژه‌ای دارد. این پل اوّلین پلی است است که بر روی مسیر آبی شهر ساخته شده است. این پل که دو سمت شاخ طلایی را به هم متصل می‌سازد پنجمین پلی است که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پل گالاتا شاهد تغییرات مهم شهر استانبول در طول تاریخ پر فراز و نشیب آن بوده است. جذاب‌ترین نکته در مورد پل گالاتا این است که این پل بخش اروپایی استانبول را به بخش قدیمی شهر متصل می‌سازد. بخش قدیمی استانبول همان جایی است که ایاصوفیه، مسجد آبی و سایر آثار باستانی ترکیه در آن وجود دارد. بنابراین گردشگران با عبور از پل گالاتا استانبول از دنیایی به دنیای دیگر و از تمدنی به تمدنی دیگر سفر می‌کنند.

نمایی از پل گالاتا استانبول

نمایی از پل گالاتا و رستورانهای زیر آن در استانبول

تصاویر تماشایی و آشنای پل گالاتا استانبول در فیلم‌ها، کتاب‌ها و صفحات اینترنتی فراوانی دیده می‌شود. امروزه این پل یکی از پل‌های شلوغ استانبول با ترافیک سنگین است. در قسمت پیاده‌رو پل گالاتا معمولاً ماهی‌گیران فراوانی دیده می‌شوند. بخش پایین پل هم پر از رستوران‌هایی است که غذای دریایی سرو می‌کنند.
با توسعه شهر و افزایش جمعیت، سیستم تراموای شهری برای عبور از پل در نظر گرفته شد. در دو طرف پل دست‌فروشان خیابانی به فروش اجناس خود مشغولند. اینجا همان جایی است که باید balık ekmek معروف استانبول را بچشید.
پل بسفر یا پل شهدای 15 جولای (15 July Martyrs Bridge)
در سال 1973 ساخت و افتتاح این پل تلاشی برای مدرن‌سازی شهر استانبول بود. امروزه نام این پل به یادبود از دست‌رفتگان کودتای ناموفق سال 2016 ، شهدای 15 جولای انتخاب شده است. این پل در شب کودتا مسدود شد و افراد زیادی در آن از بین رفتند.

پل بسفر یا پل بسفروس در شب

پل بسفر یا پل بسفروس در شب

در تصاویر پل شهدای 15 جولای معمولاً تصویر مسجد زیبای Mecidiye نیز دیده می‌شود. این پل با 1560 متر طول و 33 متر عرض در فاصله 64 متری بالای آب معلق است. این پل دارای 8 مسیر است که 6 بخش آن به وسایل نقلیه، یک بخش برای موارد اضطراری و یک بخش برای عابران پیاده در نظر گرفته شده است. البته مسیر عابر پیاده فعلاً قابل استفاده نیست. این پل هرساله برای ماراتن بین‌المللی اوراسیا استانبول مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پل سلطان محمد فاتح (Fatih Sultan Mehmed Bridge)
این پل که دوّمین پلی بود که بر روی بسفر ساخته شد در سال 1988 تکمیل شد. این پل به نام پادشاه عثمانی که قسطنطنیه را فتح کرد نامگذاری شده است. از نظر ظاهری این پل با پل قبلی که بر روی بسفر ساخته شده بود شباهت زیادی دارد و به منظور کاهش ترافیک احداث شده است. پل سلطان محمد فاتح در زمان احداث، پنجمین پل طولانی معلق در دنیا بوده است. بناهای اطراف این پل هم داستان‌ها و تاریخ جالبی دارند. کاخ ناتمام Perili Kösk و عمارت متروکه‌ای که به عنوان نمایشگاه آثار هنری کاربرد دارد دو نمونه از این بناها هستند.

پل سلطان محمد فاتح استانبول

نمای زیبای پل سلطان محمد فاتح در روز

پل مترو هالیک (Haliç Metro Bridge)
تنها پل مترو در شاخ طلایی که در کنار مسیر عبور مترو تنها مسیری برای عابران پیاده دارد. ساخت این پل در سال 1950 پیشنهاد شد ولی در نهایت در اواسط سال 2000 به بهره‌برداری رسید. این پروژه بارها مورد بازنگری قرار گرفت و ساخت آن به تأخیر افتاد تا به گونه‌ای احداث شود که تأثیر بدی بر نمای شهر استانبول و آثار باستانی ارزشمند آن نداشته باشد. قسمتی از این پل به صورت متحرک طراحی شده تا برای عبور کشتی‌های بزرگ مشکلی وجود نداشته باشد.
پل سلطان سلیم یاووز (Yavuz Sultan Selim Bridge)
این پل، جدیدترین و سوّمین پلی است که بر روی بسفر ساخته شد و از سال 2016 آغاز به کار کرد. ساخت این پل که حاصل همکاری یک شرکت ایتالیایی و یک شرکت ترکی است با مناقشات فراوانی همراه بوده است. از یک سو به دلیل نزدیکی این پل به تالاب‌ها و مناطق حفاظت شده، حامیان محیط زیست با ساخت آن مخالف بودند و از سوی دیگر گسترش بی‌رویه شهر استانبول در اثر ساخت پل‌های قبلی، نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کرد.

پل سلطان سلیم یاووز استانبول با نورپردازی خیره کننده اش در شب

پل سلطان سلیم یاووز استانبول با نورپردازی خیره کننده اش در شب

در هر حال این پل با پهنای 59 متر عنوان وسیع‌ترین پل معلق جهان را دارد. این پل دارای 8 مسیر برای عبور وسایل نقلیه، دو مسیر ریلی برای عبور قطار سریع‌السیر و دو مسیر پیاده‌رو است. هنوز برای قضاوت در مورد آثار و عواقب ساخت این پل زود است و تنها می‌توان گفت پل سلطان سلیم، نماد نوسازی شهر استانبول به شمار می‌رود.

منبع:
https://www.discoverwalks.com/blog/istanbul/top-5-most-beautiful-bridges-in-istanbul/

2020-08-10T12:45:36+00:00

دیدگاه خود را بنویسید