جاذبه‌های گردشگری بلگراد

کشور صربستان در جنوب اروپا کشوری محاط در خشکی بوده و با رومانی و بلغارستان و همچنینی مقدونیه، مونته نگرو، کرواسی و بوسنی و هرزگوین همسایه است. این کشور بعد از فروپاشی یوگسلاوی به استقلال رسیده است. جمعیت این کشور در حدود 8 میلیون نفر بوده و پایتخت آن بلگراد است. صربستان دارای دشت های کوچک و بزرگ بوده و عمدتاً در آنجا مردم در این مناطق به کشاورزی مشغول هستند. در ادامه میخواهیم به جاذبه های گردشگری شهر بلگراد بپردازیم، با ما همراه باشید.

کلیسای سنت مارک بلگراد صربستانکلیسای دیدنی در بلگراد که گیشنهاد می کنیم در سفر به این شهر از دست ندهید

 

آرامگاه یوسیپ بروز تیتو یا خانه گل‌ها
محل دفن یوسیپ بروز تیتو یکی از نقاط دیدنی است که در شهر بلگراد قرار گرفته است. آنجا شامل فضایی دیدنی میشود که با گلهای زیبا و دیدنی اش شناخته میشود. تیتو رهبری محبوب بوده است که در سالهای 1953 تا 1980 میلادی بر کشور یوگوسلاوی حکمرانی میکرده است. این آرامگاه در نزدیکی موزه تاریخ یوگسلاو قرار دارد و از نقاط دیدنی شهر بلگراد به حساب می‌آید.

خیابان نز میهالووا
یکی از نقاط شلوغ و پرطرفدار در مرکز شهر بلگراد خیابان نز میهالووا است. این خیابان از شریان‌های اصلی شهر به شمار می‌رود و در آنجا افراد زیادی که توریست‌ها هم بینشان دیده می‌شود به پیاده روی و خرید مشغول هستند. در کنار خیابان می‌توان از خوراکی‌های مختلف بهره برد و به کافه ها و رستوران های زیادی که در آنجا قرار گرفته اند سری زد. این خیابان با داشتن ساختمان‌های زیبا با معماری سبک نئوکلاسیک بسیار دیدنی است. در آنجا می‌توانید به دیدن موزه زپتر که شامل آثار هنری هم هست بروید.

منطقه زمون
دیگر نقطه دیدنی که در بلگراد مورد توجه توریست‌ها قرار دارد. منطقه زیبای زمون است. این منطقه در بلگراد جدید واقع شده است. آنجا شامل ساختمان های زیبا و دیدنی و همچنین مغازه های مختلف برای خرید سوغاتی و خوراکی های مختلف است. معماری این منطقه با الهام از معماری اتریشی- مجارستانی صورت گرفته است و جلوه ای زیبا دارد. در آنجا میتوانید به جزیره جنگ بزرگ هم بروید که محلی برای تفریح و استراحت است. رستوران های این منطقه هم بسیار خوب و شامل غذاهایی خوشمزه دریایی می‌شوند. در آنجا کافه های زیادی وجود دارد که دارای مناظر زیبا و خدمات عالی میشوند.

کلیسای سنت ساوا

از دیدنی ترین جاهایی که میتوانید در شهر بلگراد صربستان ببینید کلیسایی زیبا و بزرگ است که به نام کلیسای سنت ساوا شناخته می‌شود این کلیسا در مکانی بسیار زیبا و با محیطی سبز و همچنین با حوضچه و فواره قرار گرفته است. این کلیسا از کلیساهای بزرگ در منطقه بالکان به حساب می‌آید و در منطقه فلات وراچار قرار گرفته است. نام سنت ساوا از شخصی که بنیانگزار کلیسای ارتدکس صربستان بوده است گرفته شده است و فردی مهم در تاریخ صربستان به شمار می رود که در دوران قرون وسطا زندگی می‌کرده است. ساخت این کلیسای زیبا تماماً با کمک های مردم انجام شده و ارتفاع آن در حدود 70 متر است. این کلیسا با این که به عنوان کلیسای جامع شناخته می‌شود ولی بطور رسمی کلیسای جامع نیست و کلیسای جامع شهر بلگراد کلیسای سنت مایکل است.

موزه نیکولا تسلا
از افراد مشهوری که اصلیتشان به صربستان برمیگردد میتوان به نیکولا تسلا اشاره کرد که در صربستان به دنیا آمد و به آمریکا مهاجرت کرد. نیکولا تسلا وصیت کرده بود که بعد از مرگش اموالش به صربستان انتقال یابد و به همین دلیل در شهر بلگراد موزه ای برای نمایش میراث این دانشمند وجود دارد که مورد توجه بسیاری از توریست هایی که به صربستان سفر میکنند قرار دارد. این بنا در سال 1929 ساخته شده است و به عنوان میراث فرهنگی در یونسکو هم ثبت گردیده است. در آنجا میتوانید اسناد و مدارک مربوط به تحقیقات و همچین کتب و مقالاتی از آن دوران را در این موزه مشاهده کنید. در آنجا ابزارها و دستگاه هایی که تسلا ساخته یا از آنها استفاده میکرده همراه با توضیحاتشان در معرض دید عمومی بوده و میتوانید اطلاعات زیادی را از مسائل مربوط به برق و علومی که تسلا در آنها مشغول به کار تحقیقاتی بوده کسب کنید.

قلعه کامگدان بلگراد
قلعه دیدنی کالمگدان در شهر بلگراد دیگر دیدنی مهمی است که در صربستان می‌توانید به آنجا بروید. این قلعه در قرن 18 میلادی ساخته شده است و آغاز ساخت آن جالب است بدانید که از قرن دوم میلادی شروع شده بود. این قلعه جنگ های زیادی را به خود دیده و چند بار خراب شده و تعمیر گردیده است. میتوانید با مطالعه تاریخ این قلعه بخش زیادی از تاریخ صربستان را هم درک کنید. آنجا مکانی بوده که از شهر بلگراد در مقابل دشمنان زیادی محافظت کرده است. در آنجا مجسمه یادبودی برای جنگ جهانی اول و جنگ بالکان در آن دوران وجود دارد که به مجسمه قهرمان کالمگدان مشهور است و یک سازه دیدنی 14 متری است. این بنا قسمتی از دژ بلگراد بوده و شمایل مردی ایستاده را نشان می‌دهد. در نزدیکی این قلعه پارک تاریخی کالمگدان هم قرار دارد که محوطه سبز اطراف قلعه را شامل می‌شود و دارای طبیعتی دیدنی است. در آنجا درختها و طبیعتی زیبا وجود دارد و برخی از گونه های کمیاب درخت را می‌توانید در آنجا مشاهده کنید. همچنین این پارک شامل باغ وحشی دیدنی است که از سال 1936 در آنجا ساخته شده است. موزه هایی مانند موزه نظامی بلگراد که دارای ادوات نظامی قدیمی و دیدنی است و نقاط دیدنی و همچنین شهر بازی نیز در این منطقه وجود دارد که آنجا که در میان دو رودخانه دانوب و ساوا قرار گرفته را به یکی از اصلی ترین مناطق توریستی شهر بلگراد تبدیل کرده است.

همچنین می توانید از جاذبه های ترابزون دیدن کنید.

موزه تاریخ یوگسلاوی
همانطور که میدانید تاریخ صربستان بسیار پر فراز و نشیب بوده و به همین دلیل است که در شهر بلگراد موزه های جالب بسیاری وجود دارند. از موزه های مورد توجه این شهر باید به موزه تاریخ یوگسلاوی اشاره کرد. یوگسلاوی کشوری بوده که با انحلال و از میان رفتنش باعث استقلال و ایجاد کشور صربستان و دیگر کشورهای اطرافش شده است. در موزه یوگسلاوی میتوان آثاری از دوران قدیم و قبل از فروپاشی این کشور را مشاهده کنید. در این موزه بیش از 200 هزار شی و سند تاریخی موجود بوده و اطلاعات بسیار زیادی را میتوان در آنجا از تاریخ صربستان کسب کرد. این موزه بزرگ شامل سلاح‌ها، لباس‌ها، اثار هنری، عکس‌ها و بسیاری گنجینه های ارزشمند میشود. در آنجا برای بازدید کنندگان امکان استفاده از راهنمای انگلیسی زبان هم وجود دارد که بتوانید اطلاعات کاملتری را در قالب توضیحات بیشتر در مورد اشیاء و اسناد آنجا دریافت کنید. در محوطه این موزه هم میتوانید از فضای سبز و امکانات رفاهی بهره ببرید و یا به آرامگاه تیتو یا همان خانه گلها در محوطه آنجا بروید که از دیدنی های دیگر آنجا است.

مسجد بایراکلی بلگراد
از مساجدی که در شهر بلگراد وجود دارد مسجد بایراکلی است که در دوران عثمانیان در این شهر ساخته شده است. این مسجد با معماری قدیمی عثمانی یکی از بناهای دیدنی این شهر بوده و همچنان مکانی برای نماز خواندن و عبادت مسلمانان به حساب می‌آید. آنجا در بعد از بازپسگیری توسط مسیحی‌ها به کلیسا تبدیل شد. این مسجد در سال 1575 ساخته شده است و در قرن 18 میلادی به کلیسا تبدیل میشود و البته دوباره به مسجد تغییر کاربری میدهد. این مسجد تاریخ پر فراز و نشیبی را دارد و حتی در سال 2004 هم به آن آسیب زیادی وارد شد. امروزه بعد از بازسازی آنجا به یکی از مکان های دیدنی شهر تبدیل شده است و می‌توانید در آنجا از بنای زیبای این مسجد لذت ببرید.

میدان جمهوری بلگراد
یکی از دیدنی‌های مهم و شلوغ شهر بلگراد میدان جمهوری این شهر است. این جاذبه از معروف ترین جاذبه های شهر بلگراد بوده و همواره پر از توریست‌های مختلف است. در آنجا تندیسی به عنوان تندیس شاهزاده میهایلو در مرکز میدان وجود دارد. در اطراف این میدان انواع مراکز خرید، فروشگاهها و مغازه‌ها همچنین موزه های مختلف، کافه ها و رستوران‌های زیاد و بسیار خوبی وجود دارد. در آنجا می‌توانید از معماری زیبای شهر بلگراد لذت ببرید و یا به موزه‌هایی مثل موزه ملی بلگراد بروید که اطلاعات زیادی از تاریخ این شهر به شما می‌دهند. آنجا از مکان های شلوغ شهر بوده و مردم برای استراحت و لذت بردن از مناظر به این میدان می‌آیند. کافه های این میدان همواره شلوغ بوده و باید در آنجا منتظر خالی شدن صندلی بمانید. شاهزاده میهایلو که تندیسش در مرکز میدان قرار دارد از افراد مشهور در تاریخ صربستان بوده و رهبری مهم در تاریخ این کشور به شمار می‌رود. وی موزه‌ها و سازه های دیدنی مختلفی را در شهر بلگراد ساخته است و توانست عثمانیان را بدون جنگ در سال 1844 از بلگراد بیرون کند. سرنوشت شاهزاده میهایلو البته تلخ بود و او در نهایت توسط مخالفینش به قتل می‌رسد. موزه ملی بلگراد که در نزدیکی میدان قرار دارد از دیدنی‌های مهم آنجا بوده که در سال 1844 ساخته شده است. علاوه بر اشیا و گنیجنه های مهم و دیدنی، بنای این موزه هم بسیار زیبا و جالب است. بیش از 400 هزار شی تاریخی در این موزه نگهداری می‌شود که آنجا را به یکی از موزه های مهم صربستان تبدیل کرده است. از دوران پارینه سنگی تا تاریخ معاصر صربستان در این موزه می‌توان آثاری را یافت و در موردشان اطلاعات کسب کرد. خیابان کنز میهایلو نیز که خود از جاهای دیدنی بلگراد است به همین میدان منتهی می‌شود که میتوانید در آنجا به خرید سوغاتی و مشاهده مغازه ها مشغول شوید. در کل میدان جمهوری مکانی است که هر توریستی که به بلگراد می‌رود آنجا را هم باید ببیند.

کلیسای جامع سنت مارک بلگراد
از بزرگترین و دیدنی ترین کلیساهای کشور صربستان باید به کلیسای جامع سنت مارک اشاره کرد. این کلیسا با داشتن معماری بی نظیر و کنده کاری‌ها و نقاشی های بسیار زیبا مشهور و مورد توجه توریست‌های این شهر است. این کلیسا با معماری ایتالیایی ساخته شده است و مشابه کلیساهای شهرهایی مثل ونیز است. قدمت این کلیسا به قرن 19 میلادی باز میگردد و مهم‌ترین کلیسای این شهر به شمار می‌رود. آنجا دارای دو گنبد بوده و سقف آن به رنگ آبی است. در آنجا مجسمه ای از مارک مقدس که یکی از پیروان مسیح بوده قرار گرفته است. آنجا در پارکی به نام پارک تاشمدان قرار گرفته که مکانی دیدنی و توریستی محسوب می‌شود. این کلیسا دارا ناقوس بوده و میتوانید از داخل آن هم دیدن کنید. در فضای داخلی این کلیسا موزه و گالری برای بازدید وجود دارد و مراسم های مختلفی در آنجا برگذار می‌شود. در آنجا میتوانید آثاری هنری از قرن های 19 و 20 میلادی را مشاهده کنید.
صربستان علاوه بر شهر زیبای بلگراد دارای جاذبه های بسیار بیشتری هم هست که در اطراف شهر و نقاط دیگر قرار دارند. نقاط دیدنی در کنار رود دانوب و طبیعت صربستان و همچنین کلیساها و بناهای دیدنی بسیاری در این کشور وجود دارند. میتوان از نقاط دیدنی طبیعی به دره اوواچ اشاره کرد که نقطه ای بسیار زیبا و سرسبز است. با رفتن به صربستان و بخصوص شهر بلگراد می‌توانید از دیدنی های بسیاری لذت ببرید و آنجا شامل امکانات بسیار خوبی مانند هتل‌های لوکس و عالی برای اقامت می‌شود. همچنین مراکز خرید زیادی در آنجا برای خرید سوغاتی و انواع محصولات وجود دارد. امیدواریم با سفر به بلگراد اوقات خوشی را داشته باشید.

 

2022-04-09T07:32:37+00:00

دیدگاه خود را بنویسید