جاذبه های کاخ دولماباغچه استانبول

کاخ دولما باغچه یکی از آخرین کاخ هاییست است که در زمان حکومت عثمانیان در استانبول بنا گردید و در یکی از شیک ترین محله های استانبول قرار گرفته است.این مجموعه با شکوه  به دستور سلطان عبدالمجید اول از آخرین پادشاهان عثمانی بنا شد ، عادت بیشتر سلاطین عثمانی این بود که با روی کار آمدن محل زندگی پادشاهان قبلی را نمیپسندیدند و از این رو دستور میدادند کاخی جدید برایشان بسازند .این کاخ در اوخر قرن هجدهم میلادی همانند کاخ بیلربی شروع به ساخت گردید و در سال 1856 ساخت آن به پایان رسید .کاخ دولماباغچه استانبول در بهترین منطقه شهری در محله بشیکتاش و با منظره ای فوق العاده رو به تنگه بسفروس بنا گردید .در آن زمان در این محل کشتی ها لنگر می انداختند و در مکان قبلی کاخ باغ هایی پر طراوت و زیبا در حاشیه تنگه بسفر در کنار لنگرگاه وجود داشت . مجموعه این باغها و فضای سبز اطراف بعد ها به باغ های سلطنتی عثمانیان تبدیل گشت و معنی دولما باغچه به معنای باغ پر رونق و پر بار میباشد و از همین باغها گرفته شده است .

باغ هایی که در اطراف کاخ وجود دارند دارای مجموعه بینظیری از انواع گلها و درختان و گیاهان تزیینی میباشد که در فصل بهار و تابستان زیبایی هایش دو چندان شده و اگر در این زمانها به ترکیه سفر کرده اید بازدید از کاخ دولماباغچه یا به قول ترکها سرای دولماباغچه را از دست ندهید . البته این را هم در نظر بگیرید که این قصر زیبا هر روز حداکثر میتواند پذیرای 1500 نفر بازدیدکننده به طور همزمان باشد .در محوطه بیرون کاخ چندین فواره وجود دارند که با مجسمه های سفید رنگ تزیین شده و جلوه ویژه ای به ورودی باغ داده است .قبل ازسفر به استانبول میتوانید همه چیز درباره سفر به ترکیه را بخوانید .

برج ساعتی نیز در محوطه بیرونی رو به کاخ اصلی پادشاه با انواع ظریفکاری ها توسط معمار مشهور ارمنی ان زمان سرکیس بالیان بنا شد و این برج 27 متر ارتفاع دارد .خوش نویسی هایی از سلطان عثمانی در دیواره ی برج دیده میشود .

کاخ دولماباغچه استانبول با هزینه ای بسیار سنگین در میان سایر کاخ های استانبول درست در زمانی که عموم مردم با سختی های فراوانی رو به رو بودند بنا گردید و در ساخت این مجموعه چیزی بیش از یک کاخ سلطنتی هزینه گردید ،به طوری که بالای پنج میلیون لیره عثمانی در آن زمان چیزی درحدود 5/1 میلیارد دلار هزینه کردند تا زیباترین مجموعه سلطنتی را در استانبول با انواع تزیینات ورقهای طلا و سایر المانهای لوکس و گرانبها بسازند .امروزه این مجموعه به عنوان یک قصر به تمام معنا و لوکس با تمام عناصر زیباسازی و تزیینات گرانقیمت که ازغالبا از ورقهای طلا و کریستالهای ظریف ساخته شده اند ،هیچ حرفی برای گفتن باقی نگذاشته و به عنوان گرانترین کاخ عثمانی که از یادگاره های اواخر دوره شان میباشد به موزه ای برای بازدید عموم مردم تبدیل شده است .تمامی وسایل و دکوراسیون داخلی این کاخ با اینکه بیش از 140 سال از قدمتشان میگذرد تاکنون به خوبی حفظ شده اند و دکوراسیون داخلی کاخ بیش از نمای بیرونی ان جلب توجه مینماید .

معماری کاخ دولماباغچه در تور ارزان استانبول متاثر از سبک های اروپایی مانند باروک ، اروپای نئوکلاسیک و روکوکو با تلفیقی از هنر سنتی عثمانی در هم آمیخته شده و سبکی متفاوت و چشم نواز را بوجود آورده است .این کاخ دارای بیش از 280 اتاق ، 45 سالن و جمعا 72 سرویس بهداشتی و حمام میباشد . در تمامی قسمت های بناهای داخلی اوج هنر و سلیقه در تزیینات دیواری و سقفها به چشم میخورد .از مهمترین المانهای این قصر وجود لوستری کریستالی بوهمیا میباشد که این لوستر به عنوان بزرگترین لوستر دنیا شناخته شده و وزنی بالغ بر 4000 کیلوگم دارد و در یکی از مهمترین سالهای کاخ به نام سالن تشریفات قرار گرفته است .این لوستر هدیه ملکه ویکتوریا به مناسبت ساخت این کاخ به پادشاه عثمانی بوده است .

لوستر تالار تشریفات کاخ دولماباغچه

لوستر تالار تشریفات کاخ دولماباغچه سنگین ترین لوستر کریستال دنیا

اولین رئیس جمهوری ترکیه آتاتورک در این کاخ اقامت    داشته است وزمان ساعت اتاق وی در این کاخ از لحظه ی مرگش ثابت نگه داشته شد .به دستور آتاتورک این کاخ به عنوان میراث ملی ترکیه به ثبت رسید .

بخش های دیدنی کاخ دولماباغچه شامل کاخ ولیعهد ، آشپزخانه های سلطنتی، اقامتگاه خواجه ها و کاخ اصلی ، گلخانه کاخ و کارگاه فرشبافی ، حرمسرا و داروخانه و مسجد میباشند .مهم ترین بخش های کاخ هنگام بازدید در طبقه اول عبارتند از سالن مداحان و اتاق دبیرخانه و تالار سفیران و اتاق سرخ که در این قسمت انواع تزیینات کریستالی از لوسترهای کریستالی تا دیوارکوب های کریستال و حتی راه پله کریستالی دیده نیز میشود .فرش های ابریشم نفیس و مبلمان کلاسیک و شومینه های مجلل از سایر اجزای زیباسازی فضاهای داخلی میباشند .

در بخش دیگری که در طبقه دوم کاخ قرار گرفته حماه های ترکی و سالن مطالعه و نمازخانه سلطان و تالارهایی برای سلطان عثمانی ساخته شده بود.

حرمسرای دولما باغچه

در قسمت حرمسرا که مخصوص زندگی خانواده سلطان بوده فقط خود سلطان و خواجه های وی حق ورود داشتند و در این بخش هم اتاق هایی مجلل با دیوارههای طلا و سقف های کلاسیک و انواع وسایل گرانبها و لوکس از فرشهای دستباف ابریشم گرفته تا لوسترها و چلچراغهای لوکس و تابلوهای زیبا و وسایل دکوری مجلل دیده میشود .حمام های ترکی و سالن های مجلل از دیگر جاذبه های این بخش میباشند .

مسجد دولما باغچه

مسجد کاخ به توصیه والده سلطان عبدالمجید  بزمی عایم در بخش جنوبی کاخ ساخته شد که این مسجد خود مجموعه ای باشکوه و دیدنی از معماری های سبک جدید و تلفیقی به شمار میرود .دارای دو مناره بلند به طول حدودا چهل متر میباشد و معماری این مسجد سبکی متفاوت از سایر مساجد عثمانی در ترکیه را داراست .و میتوان به عنوان سایر تفریحات استانبول از آن بازدید نمود .

کاخ ولیعهد دولماباغچه

کاخ ولیعهد که برای ولیعهد پادشاه در قسمت شرقی کاخ اصلی بنا شده بود امروزه به عنوان یک موزه نقاشی با بیش از دویست تابلوی تماشایی را در خود جای داده است که همه این آثار از قرن نوزدهم و بیستم میلادی میباشند .

کاخ ولیعهد

موزه کاخ دولماباغچه که قبلا کاخ ولیعهد بوده است

بازدید از قصر دولماباغچه همه روزه غیر از دوشنبه و سه شنبه از ساعت نه صبح تا چهار عصر امکان پذیر میباشد .در اطراف این مجموعه رستورانهای شیک و مجللی وجود دارند که برای صرف ناهار بهترین گزینه برای صرف غذاهای اصیل ترکی میباشند .

2020-05-09T13:04:45+00:00

دیدگاه خود را بنویسید