راهنمای سفر به ارمنستان

کمتر ملّتی مانند ارمنستان دارای تاریخ کهن، پیچیده و مملو از حوادثی دردناک و غم‌انگیز است. از لحاظ فرهنگی نیز به سختی می‌توان کشوری مانند ارمنستان یافت که فرهنگ غنی و اصیل خود را هنوز حفظ کرده باشد. ارمنستان کشوری است که در آن گردشگران از فتنه‌های تاریخی آگاه می‌شوند؛ از هیبت آثار تاریخی شگفت‌زده می‌شوند؛ از مناظر زیبا لذّت می‌برند و شیفته برخورد گرم و صمیمانه مردم ارمنستان می‌شوند.

گشت و گذار در ارمنستان کار ساده‌ای نیست زیرا بسیاری از زیرساخت‌ها در این کشور هنوز فراهم نشده است. بسیاری از جاده‌ها ناهموارند؛ سیستم حمل و نقل عمومی ضعیف است و مسافرانی که مسلط به زبان ارمنی یا روسی نباشند در ایجاد ارتباط با مردم دچار مشکل خواهند شد. با تمام این مشکلات، سفر به ارمنستان تجربه‌ای ارزشمند برای مکاشفه و ماجراجویی است و راهنمای سفر به ایروان و ارمنستان در ادامه توضیح داده خواهد شد .

بهترین زمان سفر به ارمنستان

فصل اوج گردشگری در ارمنستان ماه‌های جولای، مارس و آوریل است و در ماه ژانویه این کشور بسیار خلوت است. شرایط آب و هوایی در ارمنستان در طول سال بسیار متغیر است. امّا بهترین زمان سفر به ارمنستان از لحاظ آب و هوای مطبوع را می‌توان اواسط آوریل تا اواخر ژوئن و یا اوایل سپتامبر تا اواخر اکتبر دانست.

دریافت ویزای ارمنستان

ارمنستان نیز یکی از کشورهای همسایه ایران است که در راستای توافقات بین دو کشور تردد اتباع ایرانی به کشور ارمنستان بدون نیاز به ویزا صورت می‌گیرد. تنها کافی است گذرنامه‌ای با اعتبار شش ماهه داشته باشید و بلیط رفت و برگشت به ارمنستان را تهیه کنید.

سیستم حمل و نقل عمومی در ارمنستان

در شهر ایروان پایتخت ارمنستان تقریباً تمامی جاذبه‌های گردشگری در مرکز شهر قرار دارد و با کمتر از بیست دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به مقصد خود برسید. بنابرای برای گردش در شهر الزامی به استفاده از وسایل نقلیه وجود ندارد. ولی در صورت نیاز می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی از قبیل مینی‌بوس، مترو، اتوبوس و تاکسی استفاده کنید. مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها تنها در ایستگاه‌های مخصوص توقف دارند. استفاده از مترو به دلیل سرعت بیشتر و ازدحام کمتر بیشتر توصیه می‌شود. در مورد تاکسی اینترنتی نیز دو شرکت GG Taxi و Mobi Taxi در داخل کشور ارمنستان فعال هستند که خدمات نسبتاً خوبی ارائه می‌دهند.

اقامت در ارمنستان

کشور ارمنستان نیز جزو کشورهایی است که در سال‌های اخیر توجّه ویژه‌ای به صنعت گردشگری داشته است. لذا در زمینه اقامت نیز گزینه‌های متنوعی که در بسیاری از کشورها متداول است در ارمنستان نیز وجود دارد. به عنوان مثال یکی از گزینه‌های اقامت مقرون به صرفه، اقامت در منزل یک خانواده ارمنی است. این نوع از اقامت به این صورت است که خانواده‌های ارمنی برای کرایه یک اتاق یا گاهی کل خانه اعلام آمادگی کرده و از گردشگران پذیرایی می‌کنند. گاهی اوقات سرو یک صبحانه ساده نیز جزو خدمات این‌گونه اقامت‌ها محسوب می‌شود.

مورد دیگر هاستل‌ها هستند که بیشتر برای دانشجویان و کوله‌گردها مناسب هستند. در هاستل هم خوابگاه و هم اتاق شخصی باقیمت مناسب وجود دارد ولی سرویس بهداشتی عمومی است.

بهترین اقامتگاه هم مانند تمام کشورها هتل‌ها هستند. در ارمنستان از هتل‌های بسیار قدیمی و ارزان تا ‌هتل‌های بین‌المللی پنج ستاره با قیمت‌های گزاف وجود دارد. نکته مهم این است که قیمت هتل‌های شهر ایروان بسیار بالاتر از سایر شهرهاست و در پگاچین راهنمای سفر به ارمنستان توضیح داده شده است . این تفاوت به قدری زیاد است که گاه قیمت هتلی با همان سطح خدمات در ایروان پنجاه درصد گران‌تر است. بنابراین گردشگرانی که قصد اقامت در شهر ایروان را داشته باشند نه تنها باید بخش قابل توجّهی از بودجه سفر خود را برای اقامت در هتل در نظر بگیرند بلکه باید برای رزرو اتاق در هتل از قبل اقدام کنند.

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان

مجموعه‌ای از صومعه‌های خارق‌العاده که از قرون وسطی به جا مانده‌اند و در گوشه و کنار کشور ارمنستان قرار دارند، اوّلین جاذبه گردشگری این کشور به شمار می‌رود. عنوان دوّم به مناظر طبیعی زیبای این کشور می‌رسد که برای گردش در طبیعت فوق‌العاده است. امّا در این میان، شهر زیبای ایروان جایگاه ویژه‌ای دارد. با ما همراه باشید تا با دیدنیهای ایروان ارمنستان بیشتر آشنا شوید.

  • میدان جمهوری

این میدان که در شهر ایروان قرار دارد یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف ارمنستان است. اطراف این میدان چندبنای ملّی و اداری زیبا قرار دارد. علاوه بر آن شب‌های میدان جمهوری بسیار تماشایی است. نورپردازی ویژه‌ای که در این مکان انجام می‌شود در کنار اجرای موسیقی، فضای جذابی برای گردشگران ایجاد می‌نماید.

میدان جمهوری ایروان

میدان جمهوری ایروان

  • خانه اپرای ایروان

این بنا نیز یکی از مشهورترین بناهای کشور ارمنستان است که سالانه کنسرت‌ها و مراسم معتبر فراوانی در آن برگزار می‌شود.

  • دریاچه سوان

یکی از جاذبه‌های طبیعی کشور ارمنستان این دریاچه بسیار زیبا می‌باشد. این دریاچه در 60 کیلومتری شمال شرقی ایروان و در ارتفاع 1916 متری از سطح دریا واقع شده است. این دریاچه که ۱۶ درصد مساحت ارمنستان را در بر گرفته موجب شده گردشگران برای گذراندن تعطیلات کنار ساحل نیز ارمنستان را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند. از سوی دیگر موج‌های خروشان این دریاچه موجب می‌شود حتّی در اوج تابستان نیز از گرمای هوا کاسته شود. لذا در فصل تابستان بسیاری از گردشگران یکی از اقامتگاه‌های اطراف دریاچه را برای اقامت انتخاب می‌کنند تا علاوه بر استفاده از امکانات تفریحی از آب و هوای خنک آن نیز بهره‌مند شوند.در کنار دریاچه میتوان از مهمترین تفریحات ایروان ارمنستان لذت برد .

دریاچه سوان

دریاچه سوان ارمنستان

  • صومعه چغارد

این صومعه که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده در صخره‌ای در کنار رودخانه آزات بنا شده است. این صومعه در قرن چهارم بنا شده و ساخت کلیسای کوچک کنار صومعه نیز به قرن دوازدهم بازمی‌گردد. داخل کلیسا حکاکی‌های شگفت‌انگیزی وجود دارد.در ادامه از جاذبه های کاسکاد ارمنستان دیدن کنید .

صومعه چغارد

صومعه چغارد ارمنستان

 

  • صومعه نوراوانک

این صومعه در سال 1205 احداث شده و در سال 1990 این مکان مورد بازسازی قرار گرفته است. این بنا یکی از اماکن بسیار تماشایی ارمنستان است. بنای اصلی در قرن چهاردهم بر بالای یک مقبره ساخته شده است.

در این مکان یک موزه کوچک نیز وجود دارد. در اطراف صومعه محل مناسبی برای پیک‌نیک است و البته یک رستوران خوب نیز در همان حوالی وجود دارد. در اواسط تابستان این منطقه هوای بسیار گرمی دارد.

صومعه نوراوانک

صومعه نوراوانک در نزدیکی ایروان

  • موزه و بنای یادبود Armenian Genocide

برای بزرگداشت و حفظ خاطره قربانیان کشتار ارمنیان در امپراطوری عثمانی در سال‌های 1915 تا 1920 در این مجموعه عکس‌ها، اسناد، گزارش‌ها و فیلم‌هایی در قالب موزه به نمایش گذاشته شده است. این موزه مشابه موزه هولوکاست به نظر می‌رسد. بنای یادبود مخروطی شکل این مکان نیز از چندین لوح سنگی 44 متری ساخته شده که گویی مشعلی جاودانی است برای زنده نگاه داشتن یک داغ بزرگ.

  • معبد گارنی

این معبد که در قرن اوّل بعد از میلاد ساخته شده بر لبه درّه‌ای بر بالای رودخانه آزات قرار دارد. این معبد به خدای خورشید، میترا تعلق دارد. این معبد بر اثر زلزله سال 1679 آسیب جدی دید و در سال‌های بعد مورد بازسازی قرار گرفت.

معبد گارنی

معبد گارنی ارمنستان

  • موزه تاریخ ارمنستان

مجموعه فوق‌العاده مصنوعات ماقبل تاریخ، این موزه را به یکی از اماکن فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری برتر در ارمنستان نبدیل نموده است. بسیاری از این مصنوعات در حفاری‌های Necropolis در نزدیکی دریاچه Sevan کشف شده‌اند. در این مجموعه مجسمه‌های برنزی، ارابه چوبی چهارچرخ با تزئینات آهنی، مدال‌های حکاکی شده سنگی و انوع سلاح وجود دارد.

  • دهکده خوندزورشک

ساکنین اولیه این دهکده که در سراشیبی Khor Dzor واقع شده از قرن سیزدهم در این مکان ساکن شدند. در اواخر قرن نوزدهم این منطقه یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ارمنستان به شمار می‌رفت. امّا در زلزله سال 1931 تخریب شد و سپس به شهری متروکه تبدیل شد. اکنون این شهر قدیمی با غارهای وهم‌انگیز و کلیساهای متعلق به قرن هفدهم به یکی از جاذبه‌های گردشگری ارمنستان بدل شده است.

  • موزه هنری کافسجیان در کاسکاد
کاسکاد

بنای کاسکاد یا هزارپله ایروان

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های فرهنگی شهر ایروان، این مرکز هنری است که در یک سلسله پلکان سنگی که به بنای هزارپله نیز شهرت دارد، بنا شده است. این بنا ابتدا در سال 1920 به عنوان بخشی از طرح مدرن‌سازی شهر ایروان ارائه شد. پس از فراز و نشیب بسیار در دهه 80 ساخت آن آغاز شد ولی زلزله سال 1988 ساخت آن را متوقف کرد. در نهایت Cafesjian آن را به صورت فضایی برای ارائه هنرهای مدرن تکمیل نمود.

  • صومعه خور ویراپ در نزدیکی ایروان

این صومعه که در 32 کیلومتری جنوب شهر ایروان و در پایین کوه آرارات قرار دارد از قرن پنجم تا به حال بارها مورد بازسازی قرار گرفته است. گفته می‌شود یکی از افراد پرهیزکار توسط پادشاه آن زمان به مدّت 12 سال در این مکان محبوس بوده است. اکنون نیز یک نردبان فلزی زائران را به محل حبس آن فرد مقدس می‌رساند.

صومعه خورویراپ

صومعه خورویراپ

خورویراپ

صومعه تاریخی خورویراپ در نزدیکی ایروان

  • موزه سرژی پاراژانو

آنچه در این موزه به نمایش گذاشته شده است مجموعه‌ای از آثار منحصر به فرد و بی‌همتاست.Sergei Parajanov یک فیلمساز تجربی است که در این موزه آثاری از هنرهای کلاژ، طراحی، عکاسی و گردآوری را به نمایش گذاشته است. این آثار به همان اندازه که عجیب هستند گیرایی و دلنشینی خاصی نیز دارند.

  • موزه نسخ خطی ماتنادران ایروان
  • این کتابخانه که در انتهای بزرگ‌ترین خیابان شهر ایروان قرار دارد با مجموعه‌ای غنی از نسخ خطی، منبع غرور و افتخار برای مردم ارمنستان به شمار می‌رود. بنای اولیه این کتابخانه توسط Mesrop Mashtot خالق الفبای ارمنی نهاده شد. در طول قرن‌ها و بر اثر حوادثی هم‌چون غارت و آتش‌سوزی کتاب‌های بسیاری از بین رفت ولی در نهایت 1800 کتاب نسخه خطی نجات یافتند و در طول سالیان به تعداد آنها افزوده شد.
  • نمای زیبای ایروان

    نمای ایروان از بالای کاسکاد

2020-05-16T14:31:40+00:00

دیدگاه خود را بنویسید