برج های شعله باکو

از مساجد و بناهای قدیمی گرفته تا آسمان خراش های خیره کننده، باکو، پایتخت آذربایجان گلچینی از معماری های جدید و قدیم را به نمایش می گذارد.

در میان تمامی آسمان خراش ها و برج هایی که باکو در دهه ی گذشته به چشم انداز شهرش اضافه کرده، برج های شعله که در سال 2012 ساخت آن به اتمام رسید، از اهمیت بالاتری برخوردار اند. این برج های سه گانه موجی شکل، شعله های آتش را به یاد بیننده می اندازند. ایده ی اصلی طراحی این برج ها به شکل شعله های آتش در واقع از سالیان سال پرستش آتش توسط مردمان آذربایجان در گذشته گرفته شده است و چون باکو به عنوان شهر آتش های ابدی شناخته می شود از معماران HOK خواسته شد تا با طراحی برج هایی این تاریخ را به جهانیان نشان دهند. هر کدام از این برج های سه گانه کاربری متفاوتی از دیگری دارد، یکی مسکونی، دیگری اداری و آخری در حال حاضر هتلی پنج ستاره است و همگی در محوطه ای مثلث شکل کنار یکدیگر قرار گرفته اند و با داشتن نزدیک به 180 متر ارتفاع، بلندترین برج های آذربایجان هستند. این برج ها از هر گوشه ی شهر باکو قابل دیدن هستند، به خصوص در شب و با نورپردازی هایی که بر روی آن انجام می شود و این نورپردازی  بین طرح پرچم آذربایجان، دریا و آتش متغیر است، نمایی خیره کننده به شهر می بخشد و در واقع به نوعی تبدیل به نماد شهر باکو گشته اند. شما می توانید هنگام ورود به فرودگاه باکو برج های شعله را از دور ببینید که با رنگ های روشن به شکل شعله های آتش روشن شده اند و گویی راه را نشان مسافران می دهند.همچنین برای آشنایی با سایر جاذبه های شهر باکو میتوانید راهنمای سفر به باکو آذربایجان را بخوانید .

مجتمع برجهای سه قلوی شعله مساحتی در حدود 235 هزار متر مربع را اشغال کرده اند و همانطور که پیشتر گفتیم دارای کاربری های متفاوتی از یکدیگر هستند. اولین برج از این مجموعه که با داشتن 190 متر ارتفاع بلندترین برج این مجموعه نیز هست به کاربری مسکونی اختصاص داده شده است و در بخش جنوبی این مجتمع قرار گرفته است. این برج دارای 130 آپارتمان لوکس می باشد که در 33 طبقه پخش شده اند. این برج منظره ای خیره کننده  ای از دریای خزر و شهر را برای ساکنان خود فراهم آورده است.

دومین برج  از برج های شعله باکو این مجموعه که در قسمت غربی این مجتمع قرار دارد مختص به بخش اداری می باشد. این برج 140 متر ارتفاع و 29 طبقه دارد و هر یک از این طبقات به چهار ردیف گروه بندی شده است. این برج فضایی حدود 108 متر مربع به منظور فضای تبلیغاتی و ادارای را برای ساکنین خود مهیا کرده است.

برج های شعله در شب

نور پردازی برج های شعله باکو

سومین برج که در قسمت شمالی این مجموعه قرار گرفته است به کاربری هتل اختصاص داده شده است. این هتل 299 اتاق مهمان و 19 اتاق خدماتی را شامل می شود که در 31 طبقه پخش شده اند. قیمت اتاق های این هتل بین شبی 170 تا 5 هزار دلار متغیر می باشد. لوستر خارق العاده ای که در لابی هفت طبقه ی این هتل آویزان است با استفاده از 5 کیلومتر رشته طناب و 6 هزار مهره کریستال، 840 لامپ و با وزن تقریبی نزدیک به 2 تن، در هنگام ورود تاثیر خیره کننده ای بر مهمانان می گذارد. حتی ارزان ترین و ساده ترین اتاق های این هتل نیز دارای تخت بزرگ دو نفره با دکوری مدرن و شیک می باشد. هر کدام از اتاق های این هتل با داشتن پنجره های سرتاسری بزرگ تا سقف، نمای شهر و یا خلیج باکو را به مهمانان خود ارائه می دهد. اگر به طبقات بالایی هتل بروید به سوئیت های این برج دسترسی پیدا می کنید. به محض باز شدن درب آسانسور شما خود را داخل لابی باشکوهی با ویوی دریای خزر پیدا می کنید.سایر جاذبه های گردشگری مهم در باکو را میتوانید بیشتر بخوانید . هنگامی که وارد سوییت می شوید ابتدا وارد فضایی لابی مانند می شود که ویو ای حتی خیره کننده تر دارد و فضای آن به بخشی مختص به کار و ناهار خوری ای با میز بزرگ چهار نفره ی چوبی اختصاص داده شده است. اتاق خواب آن مجزا و دارای تخت خوابی بسیار بزرگ می باشد. حتی اتاقی تنها مخصوص لباس هایتان طراحی شده که به سرویس بهداشتی بزرگی ختم می شود. سوییت های این هتل دارای دو سرویس بهداشتی می باشند که دارای شامپو و اکسسوری های لوکسی ست که نام شما بر روی آن حک شده و شما می توانید آنها را به عنوان یادگاری ای که از اقامت خود در هتل داشتید همراهتان ببرید.

دو مورد که اکثر هتل ها قادر به ارائه آن نیستند یکی مرکز خرید و دیگری سینماست که هتل برج های شعله هر دو را ارائه می دهد. در سینمای شش سالنه ی این هتل که هم مهمانان هتل و هم افراد آزاد را پذیرش می کند، جدیدترین فیلم های روز دنیا نمایش داده می شود. در کنار سینما، مرکز خرید برج های شعله قرار دارد که قرار است در همین اوایل سال 2020 ساخت آن به اتمام برسد و بسیاری از برندهای معروف دنیا، رستوران ها و کافه ها در آنجا خواهند بود. زمان حراج در باکو را هنگام سفرتان حتما لحاظ کنید .

مدیریت اجرایی این هتل با Fairmont Hotels & Resorts می باشد.

این برج های سه شعله باکو دارای نمایی خیره کننده از شیشه می باشند. کار کردن نمای شیشه بر روی این برج ها برای طراحان آن به جهت نا متقارن بودن شکل برج و اینکه طبقه به طبقه شکل آن دچار تغییر می شد، بسیار چالش برانگیز بود. این نمای خمیده ی شیشه ای با بیش از 10 هزار پنل شیشه درست شده که هر کدام با قطعات لبه دار سیمانی در جای خود محکم شده اند. همچنین در این نما بیش از 10،000 لامپ LED پرقدرت نصب شده است که امکان تبدیل آن را به یک صفحه نمایش غول پیکر LED فراهم می کند و به وسیله ی یک کنترل یکپارچه کنترل می شود، در شب، این چراغ های LED با نور های صورتی، نارنجی و قرمز شعله های آتش را شبیه سازی می کنند که نمایی خیره کننده به این برج ها بخشیده است. راه حل کنترل یکپارچه این امکان را فراهم می کند که انیمیشن ها و فیلم های دیگری را نیز بتوان در مناسبت های ویژه مانند زمانی که باکو در سال 2012 میزبان مسابقات یورو ویژن بود، نمایش داد.

نمای زیبای برج های شعله

برج های شعله باکو

از طرفی این برجها در بهترین نقطه شهری بنا شده اند و از اینرو امکان دسترسی به دیدنی های برج های سه شعله آذربایجان راحت میباشد .ساخت این مجتمع که در سال 2007 آغاز شد، به این علت که باکو در یک منطقه لرزه ای فعال قرار دارد. بسیار چالش برانگیز بود. به همین منظور برای مقاومت این مجتمع در برابر زلزله، هر برج با ستون هایی بتونی به طول 36 متر و قطر 1.2 متر که در زیرزمین دفن شده اند، تقویت شده است. این پایه ها مقاومت هر برج را در برابر زلزله 7.0 ریشتری فراهم می کند.

2020-06-07T09:54:03+00:00

دیدگاه خود را بنویسید