همه چیز درباره بازار بزرگ استانبول

 

بازار بزرگ استانبول یا گرند بازار یکی از ده جاذبه برتر توریستی در شهر استانبول شناخته میشود .این بازار هم به عنوان جاذبه تفریحی وهم جاذبه تاریخی مورد بازدید قرار گرفته و مرکز تجاری مهم استانبول محسوب میشود .گرند بازار یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهان است و امروزه با داشتن 60 خیابان و بیش از 5000 مغازه بیشترین بازدیدها را در طول روز نسبت به سایر اماکن شهردارد .این بازار به کاپالی چارشی در میان مردمان استانبول شهرت دارد .این بازار در یکی از زیباترین محله های استانبول قرار گرفته است .

معماری باشکوه سقف بازار استانبول

معماری تاریخی و خیره کننده سقف گرند بازار استانبول

تاریخچه بازار بزرگ استانبول

تاریخچه بازار مربوط به زمان عثمانیان بود زمانی که آنها تازه حکومت را به دست گرفته بودند و پس از فتح استانبول توسط سلطان محمد فاتح دستور ساخت بازار بزرگ یا کاپالی چارشی در سال 1461 توسط این پادشاه داده شد .در ابتدا این بازار محلی برای تجارت های خرد بود و کم کم مغازه هایش افزایش یافت و با رونق این منطقه کوچه ها را مسقف کردند .در طول تاریخ این بازار چند بار مورد آتش سوزی واقع شد و با بازسازیهای انجام گرفته تغییراتی جدید در آن ایجاد گردید برندهای مرکز خرید جواهر استانبول را میتوانید بیشتر بخوانید .

گذرگاه ها و دالانهای این بازار پس از گسترش یافتن همچنان بافت قدیم و مسیر های خود را حفظ نمودند .این بازار در قرن هفدهم میلادی تقریبا تکمیل شد و اوج رونق خود را تجربه نمود در این زمان قبود که راسته های بازار بر اساس احناسی که به فروش میرساندند از هم تفکیک و به نام آن اجناس لقب گرقتند .سپس برای رفاه حال مغازه داران و اهالی کسب وکار این بخش بناهایی مانند کافه و چایخانه ، مسجد و حمام سنتی برایشان ساخته شد ، تا به امروز که حتی درمانگاه و دفاتر پلیس هم در آن دیده میشود .البته چند آب نمای زیبا هم در اواسط بازار بنا شد که نمای داخلی آن را جذابتر نمود .از دیدنیهای بازار ادویه استانبول نیز میتوانید دیدن کنید .

بخشهای بازار

بخش های متنوعی در این بازار به مرور زمان و با تمرکز و تفکیک مشاغل بوجود امد که باعث شد راسته های مختلفی در گرند بازار شکل بگیرد .این محل یکی از بهترین گزینه ها درباره تفریحات استانبول است و مانند راسته چرم فروشی ، راسته مس فروشی و راسته طلا فروشان .از اینرو با کمی اشنایی و پرس وجو و نگاهی به نقشه بازار میتوانید اجناس مورد علاقه تان را در راسته مخصوص به خود پیدا کنید .کل بازار 22 ورودی از محله های اطراف دار

صنایع دستی بازار بزرگ استانبول

صنایع دستی بازار بزرگ استانبول

د و 60 خیابان از منطقه بایزیت را به خود اختصاص داده است .از این میان تنها یک ورودی اصلی برای بازار وجود دارد که در کنارش فروشگاه های متنوعی از کالاهای ترک و سوغاتیهای سنتی ترکیه یافت میشود که بعد از جاذبه های ایاصوفیه دارای بیشترین بازدید است.

این بازار در چند سال پیش پربازدیدترین جاذبه گردشگری دردنیا شناخته شد و روزانه حداقل 200000 تا 500000 نفر از آن بازدید میکنند

در بازار بزرگ استانبول میتوانید هر موقع گرسنه شدید به سراغ رستورانهای سنتی داخل بازار بروید و تجربه ای متفاوت از غذاهای سنتی ترکی را داشته باشید .

در این بازار چانه زنی از مهارتهاییست که بسیار به کارتان می آید وگرنه ممکن است کالایی را گرانتر بخرید .با توجه به توریستی بودن این بخش مغازه داران معمولا قیمتهایی بالاتر از جاهای دیگر میدهدند. حتی بعضی وقتها میتوان تا نصف قیمت پیشنهادیشان تخفیف گرفت و این نشاندهنده این است که چانه زنی امری رایج و مرسوم در این مکان است .در ضمن میتوانید از حراج پوشاک وان ترکیه نیز بیشتر بخوانید .

چراغ آویز های عثمانی بازار استانبول

چراغ آویز های عثمانی بخش رنگارنگ بازار بزرگ استانبول

صنایع دستی بازار استانبول

صنایع دستی و یادگاریهای جالب بازار استانبول

محصولات بازار

از محصولات مرغوب و تخصصی گرند بازار میتوان به کالاهای چرمی اشاره داشت .فروشندگان بسیاری عرضه کننده کالاهای چرمی از کیف و کفشها گرفته تا سایر محصولات مانند پوست و خزهای گرانبها هستند که به عنوان سوغات ترکیه هم شناخته میشوند .

محصولات کاشی سرامیک گرند بازار

آثار هنری گرند بازار استانبول

دیگر محصولات مرغوب بازار چارشی استانبول انواع منسوجات و کالاهای خواب و حمام میباشند .مغازه های جور واجور و اجناس جذابی را در راسته منسوجات بازار پیدا خواهید نمود .از انوع حوله ها ی پنبه ای گرفته تا سرویس خواب های نخ و پنبه ، صابون های معطر، ملحفه های نخ و سایر محصولات با الیاف طبیعی .خیابان هالیچیلار بع عنوان یکی از مراکز دارای محصولات متنوعی از لوازم سنتی حمام  و محصولات نخ و پنبه درجه یک و دستباف در بازار شناخته میشود .

منسوجات دستباف گرند بازار استانبول

منسوجات دستباف گرند بازار استانبول

راسته چینی و سرامیک بازارهم از راسته های مورد علاقه توریستها میباشد که در این بخش میتوان از هنرهای اصیل ترکیه و صنایع دستی زیبا و رنگارنگ آن در قالب دیوارکوب های سرامیکی با نقوش متنوع ، کاشی های سنتی و چراغهای عثمان و غیره بازدید نمود .مشهورترین خیابانهای این راسته با نام اورتاکاز اسلار و هالیچیلار هستند .

ادویه های گرند بازار

ادویه های خوش عطر و بوی گرند بازار استانبول

در راسته عتیقه جات هم که به خیابان نوروزمانیه معروف است میتوان از طیف وسیعی از محصولات نقره ، سرویس های چایخوری و قهوه خوری عثمانی ، وسایل آنتیک و ظروف عتیقه ،فرش ها و گلیم های قدیمی ، تابلوهای عتیقه ،زیورالات نقره و یادگاریهای با ارزش دیدن کنید و در این بخش از مصاحبت با فروشندگان خوش مشرب لذت ببرید .

طلافروشی بازار استانبول

ویترین یک طلافروشی در بازار استانبول

در سایر راسته های بازار میتوان از انواع طلا و جواهرات ، انواع خوراکیها ، انواع ادویه های ترکی ، انواع شیرینیهای خوشمزه و اقلامی مانند پوشاک ، پارچه های ترک ، زیورالات ، لوازم کودک و غیره دیدن کنید .

شیرینی های سنتی ترکیه

شیرینی های سنتی بازار استانبول

آدرس بازار بزرگ استانبول

کاپالی چارشی در روزهای هفته به غیر از یکشنبه ها از ساعت 7 صبح تا 7 شب باز میباشد .

ورودی بازار کاپالی چارشی

ورودی اصلی کاپالی چارشی استانبول

تقریبا از تمامی جاهای شهر میتوانید به راحتی خود را به گرند بازار برسانید یعنی با مترو و یا اتوبوس .همانطور که گفته شد آدرس گرند بازار استانبول در منطقه فاتح ، محله بیازیت است و ورودی اصلی آن در کنار در دانشگاه استانبول میباشد .

از جاذبه های اطراف بازار که پیاده میتوان به آنها سر زد میتوان به مسجد سلیمانیه با ده دقیقه پیاده روی و مسجد سلطان احمد و موزه هنرهای ترکی و آب انبار باسیلیکا با یک ربع پیاده روی را نام برد .

فاصله بازار بزرگ استانبول تا میدان تکسیم به این صورت است که از میدان تکسیم بایستی سوار فونیکولار شد و از آنجا سوار تراموای T1شد و در ایستگاه بیازیت با دو دقیقه پیاده روی وارد بازار بزرگ شوید .

2020-05-11T10:39:04+00:00

دیدگاه خود را بنویسید