همه چیز درباره آرامگاه هالیکارناسوس بدروم از عجایب هفتگانه

 

آرامگاه هالیکارناسوس بدروم

پادشاه یونانی Mausolus ماسولوس خود را فردی خارق‌العاده می‌دانست همسر او آرتمیسا Artemisia نیز در این باور با او شریک بود. به همین دلیل پس از مرگ پادشاه، همسرش به معماران و مجسمه‌سازان سرشناس کشور دستور داد بنای یادبودی برای تدفین پادشاه طراحی و احداث کنند که از هر آرامگاه و مقبره‌ای باشکوه‌تر باشد. هنرمندان یونانی نیز به بهترین وجه ممکن ماموریت خود را انجام دادند. مقبره‌ای عظیم به ارتفاع ۴۵متر که برای ساخت آن از سنگ مرمر استفاده شد. این مقبره با نقوش برجسته و مجسمه‌های بسیار زیبایی زینت داده شد.

آرامگاه هالیکارناسوس بدروم  یا آرامگاه ماسولوس ترکیه چنان عظمتی داشت که در زمره عجایب هفت‌گانه دنیا قرار گرفت. برای سال‌های سال هر آرامگاهی در هر کجای دنیا از ساختار این بنا پیروی می‌کرد و به نام Mausoleum نیز خوانده می‌شد.

هالیکارناسوس بدروم

هالیکارناسوس از عجایب هفتگانه در بدروم

قرن‌ها بعد، رومیان این روال را تغییر دادند و ساختار مقبره‌ها تغییر کرد. مقبره‌های رومیان هنوز در برخی نقاط دنیا پابرجاست ولی مقبره‌های Mausoleum اغلب نابود شدند.برای بازدید از جاذبه های گردشگری ازمیر این مطلب را بخوانید .

در اوایل دهه ۱۴۰۰ میلادی که شوالیه‌های Rhodesenlarged  برای ساخت قلعه‌ای مستحکم مصمم شدند برای ساخت قلعه به مصالح بادوام ولی ارزان نیاز داشتند. بنای باشکوه Mausoleum نیز در فاصله نزدیکی از آنها قرار داشت. آنها اگرچه در ابتدا این بنای باشکوه را تحسین می‌کردند پس از مدّتی برای تأمین مصالح ساختمانی موردنیاز خود اقدام به تخریب آن نمودند. آنها برای ساخت دیوار قلعه بخشی از سنگ‌های این مقبره را استفاده کردند.مشهورترین سواحل کوش آداسی را میتوانید بیشتر مطالعه داشته باشید .

در آن زمان، احداث آن قلعه که امروزه به عنوان قلعه سنت پیتر بدروم شناخته می‌شود چنان اهمّیتی داشت که پاپ فتوا داد تمام افرادی که در ساخت قلعه همکاری می‌کنند قطعاً در بهشت، جایگاه مخصوصی خواهند داشت.امروزه میتوانید از مهمترین اثر باستانی بدروم آرامگاه هالیکارناسوس بدروم دیدن کنید .

این روند تا جایی ادامه داشت که در اوایل دهه ۱۵۰۰ میلادی حجم اندک سنگ‌های زینتی باقی مانده در مقبره نیز برای زیباسازی قلعه مورد استفاده قرار گرفت.همچنین از بهترین تفریحات بدروم ترکیه دیدن کنید .

در سال ۱۵۲۲ آنچه از سنگ‌های مقبره باقی مانده بود خرد شده و سوزانده شد تا آهک به دست آمده از آن برای تحکیم دیوارهای قلعه سنت پیتر به کار رود. زیرا در آن زمان قلعه مورد تهدید نیروهای ارتش سلطان سلیم بزرگ قرار داشت. نکته غم‌انگیز ماجرا این است که شوالیه‌ها می‌دانستند در برابر ارتش بزرگ سلطان سلیم شکست خواهند خورد ولی به تلاشی مذبوحانه برای نجات خود ادامه دادند. سرانجام آنها مجبور به ترک قلعه شدند .این آرامگاه یکی از مهمترین دیدنیهای بدروم است .

نمای آرامگاه هالیکارناسوس

نمای امروزی آرامگاه هالیکارناسوس

پس از این ماجرا تنها بخش کوچکی از هنرنمایی هنرمندان یونانی در آرامگاه هالیکارناسوس بدروم باقی ماند. در سال ۱۸۴۶  Lord Stratford Canningسفیر انگلیس در حکومت عثمانی اجازه یافت تا برخی از مجسمه‌های باقی مانده را به انگلستان ببرد. چندین مجسمه شیر و پلنگ سنگی که هم اکنون نیز در موزه انگلستان نگهداری می‌شود در این زمان از ترکیه خارج شد. معرفی قلعه سنت پیتر بدروم ترکیه را بیشتر میتوانید بخوانید .

در حقیقت آنچه امروز در سایت تاریخی Mausoleum باقی مانده بقایای محدود از سنگ‌های این بناست. چیزی از عظمت و شکوه آرامگاه مجللی که زمانی یکی از عجایب هفت‌گانه دنیا بوده باقی نمانده است. تنها توضیح مختصری از تاریخچه آرامگاه هالیکارناسوس بدروم و سرگذشت آن در طول تاریخ برای گردشگران شرح داده شده است. البته باستان‌شناسان با استفاده از اطلاعات تاریخی موجود و مدل‌سازی کامپیوتری تصاویری از این بنای باشکوه را که جزو بهترین دیدنیهای بدروم ترکیه است بازسازی کرده‌اند.

مجسمه های آرامگاه هالیکارناسوس در یک موزه

مجسمه های آرامگاه هالیکارناسوس در موزه ای واقع در انگلیس

2020-05-29T11:31:14+00:00

دیدگاه خود را بنویسید