راهنمای سفر به ترکیه

ترکیه یک سرزمین غنی تاریخی با بهترین غذاها و سواحل تفریحی بی نظیر است که از مقاصد گردشگری مهم در دنیا محسوب می شود. ترکیه از بندر باستانی افسوس (Efes) یا افه سوس گرفته تا گنبد بیزانس ایاصوفیه سهم بزرگی از ویرانه ها و بناهای تاریخی مشهور جهان را از آن خود کرده است. میزبانی از پادشاه ها و امپراتوری های تاریخی – از جمله روم ، بیزانس و عثمانی – همگی نشانی از خود در این گذرگاه سابق تاریخ در امتداد جاده ابریشم به جا گذاشته اند. از ماجراجویی در فضای باز گرفته تا گشت و گذار در دل تاریخ و فرهنگ، از تفریحات آبی مثل غواصی گرفته تا کوهپیمایی در کوه، ترکیه همه سلیقه ها را پاسخگو خواهد بود.

تاریخ  و فرهنگ ترکیه :

بخش عظیمی از جذابیت های ترکیه در مکان های باستان شناسی آن نهفته است ، میراثی از دولت های حیرت انگیز – هیتی ، اورارتین ، فریجی ، یونانی ، هلنیستی ، رومی ، بیزانس ، ارمنو-گرجی – که قبل از قرن دوازدهم میلادی در اینجا شکل گرفت. از شهرهای بزرگ کلاسیک گرفته تا قلعه های مرتفع و کلیساها، تاریخ پرفراز و نشیب ترکیه را نشان می دهد.جاذبه های کاپادوکیا و هزینه بالن سواری در کاپادوکیا را بیشتر مطالعه داشته باشید .

زبان :

زبان ترکی از سال 1923 زبان رسمی ترکیه است که 80 میلیون نفر جمعیت این کشور به عنوان زبان اول و 5 میلیون نفر از آنها به عنوان زبان دوم با آن صحبت می کنند. فرم استاندارد گویش زبان ترکی در ترکیه مبتنی بر گویش استانبولی است. همچنین در سراسر ترکیه زبان های اقلیت نیز وجود دارد ، مانند کردی (در بخش شرقی و در مرز ایران و شمال عراق) ، عربی (در حوالی مرز سوریه) ، ارمنی ، آشوری ، لاز و زازا و …

واحد پول :

واحد پول این کشور لیر ترکیه است. یورو نیز اغلب پذیرفته می شود.

بهترین زمان سفر به ترکیه :

آب و هوا در ترکیه از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است. به خصوص در استراحتگاه های ساحلی جنوب بهترین زمان برای مسافرت بین تیر تا شهریور است. اگر دوست ندارید در فصل گرما سفر کنید در بهار و پاییز ترکیه مناظری جادویی و شگفت انگیز دارد.  مناطقی در سواحل اژه ، مدیترانه و مارمارا دارای تابستانهای گرم و زمستانهای معتدل است ، ساحل دریای سیاه با بارش بسیار کم و هوای خنک مواجه است. ارتفاعات آناتولی دارای تابستانهای بسیار گرم و خشک اما زمستان های سرد و برفی نیز است. بهترین زمان برای رفتن به استانبول نیز اردیبهشت و مهر است.میتوانید درباره دیدنیهای منطقه کاله ایچی آنتالیا بیشتر بخوانید .

دین :

حدود 99٪ از جمعیت ترکیه مسلمان هستند که بیشتر حنفی ( مکتبی از مذهب سنی ) هستند و یهودیان و مسیحیان در اقلیت هستند.

سلامتی در ترکیه :

ترکیه از سیستم مراقبت های بهداشتی خوبی برخوردار است که بیشتر در شهرها قابل دسترس است. مراقبت های پزشکی در حومه شهرها اغلب با استانداردهای جهانی مطابقت ندارد. توصیه می شود یک کیت کمک های اولیه شخصی و بیمه نامه مسافرتی تهیه کنید.

ماه رمضان در ترکیه :

مانند سایر کشورهای مسلمان آداب ماه رمضان در ترکیه با جدیت دنبال می شود. سعی کنید از خوردن ، آشامیدن و استعمال سیگار در مکان های عمومی خصوصاً قبل از غروب آفتاب خودداری کنید.

جاذبه های گردشگری ترکیه :

اِفِسوس :

از میان صدها شهر باستانی ترکیه و ویرانه های کلاسیک ، اِفِسوس بزرگترین و بهترین آنها است که به عنوان میراث جهانی به ثبت یونسکو رسیده است. اِفِسوس باستان یک شهر تجاری بزرگ و مرکزی برای فرقه Cybele ، الهه باروری آناتولی بود.در ضمن از مراکز خرید ارزان مارماریس دیدن کنید .

ایاصوفیه :

بناهای تاریخی مهم زیادی در استانبول وجود دارد ، اما این سازه بزرگ مثل یک الماس در بین آثار تاریخی جهان می درخشد. ایاصوفیه به سفارش امپراتور بزرگ بیزانس، کنستانتین ، در سال 537 میلادی به عنوان یک کلیسا ساخته شد و در سال 1453 میلادی به مسجد تبدیل شد و در سال 1935 میلادی نیز توسط آتاتورک به موزه تبدیل شد. شکل خلاقانه معماری ، تاریخ غنی ، اهمیت مذهبی و زیبایی خارق العاده ایاصوفیه چشم هر بیننده ای را خیره می کند.همچنین درباره جاذبه های کاخ بیلربی استانبول میتوانید در پگاچین مطالعه داشته باشید .

موزه ایا صوفیه

بنای باشکوه ایاصوفیه ترکیه

قصر توپکاپی :

سلاطین عثمانی بین سده های 15 تا 19 میلادی دربار امپراتوری عثمانی را در این قصر اداره می کردند و این کاخ یکی از زیباترین کاخ های استانبول میباشد . بازدید از غرفه های شگفت انگیز این کاخ ، گنجینه های پر از جواهرات و حرمسرای پر تنش آن دیدگاهی جالب درباره امپراطور عثمانی به شما میدهند .

قصر توپکاپی

قصر توپکاپی زیباترین قصر استانبول

ریورا ترکیه :

ساحل جنوبی ترکیه استانهای مولا و آنتالیا را شامل می شود و دارای مراکز مهم آنتالیا و آلانیا در جنوب شرقی و همچنین شهرهای غربی کمر و کاش است. این منطقه به دلیل ترکیب آب و هوای مطلوب مدیترانه ای، آبهای گرم دریا و بیش از 1000 کیلومتر خط ساحلی در بین گردشگران محبوب است. این منطقه علاوه بر جاذبه های گردشگری طبیعی، با آثاری از دوره های رومی ، سلجوقی و عثمانی و خرابه های آرامگاه در هالیکارناسوس جذابیت تاریخی زیادی نیز دارد.

ریوار ترکیه

ریوار ترکیه

دریای اژه ترکیه :

در بین جنگل های کاج و باغ های زیتون ، ساحل ناهموار اژه با آبهای آبی روشن و فرصت هایی برای ورزش و اوقات فراغت برای ساکنان و توریست ها ایده آل است. همچنین مقاصد گردشگری مثل بودروم،ازمیر و مارماریس و غارهای باستانی این منطقه را به بهشت گردشگری تبدیل کرده است.  از مقبره های سنگی در Kaunos گرفته تا خرابه های اِفِسوس تا Trroy افسانه ای همه و همه فرهنگ و تاریخ غنی را درباره سفر ترکیه را نشان می دهد.

حمام ترکی :

تجربه ای تکرار نشدنی و جذاب که در میان تجربه های سفر به ترکیه می درخشد. حمام ترکی مکانی برای معاشرت ، آرامش و پاکسازی جسم و روح است. این نوع از حمام در قرن هفتم در ترکیه محبوبیت پیدا کرد و نوعی صادرات فرهنگ از امپراتوری روم است. بازدیدکنندگان از ترکیه باید بین حمام سنتی و حمام ترکی هتل انتخاب کنند. در حمام سنتی ترکی ، فردی وظیفه شستشو و ماساژ را به عهده دارد.

حمام ترکی

حمام های ترکی یکی از جالبترین جاذبه های ترکیه

این حمام از سه بخش تشکیل شده است :

– اتاق بخار گرم با سکوی بزرگی  از سنگ مرمر در مرکز این فضا که بازدید کنندگان بر روی آن می خوابند و کارکنان حمام آنها را شسته و ماساژ می دهند.

– یک اتاق گرم برای حمام کردن

– یک اتاق خنک برای استراحت

غذا و نوشیدنی در ترکیه :

غذاهای ترکی بسیار و به ندرت بسیار تند است. از بره گرفته تا ماست و انواع نان ، منشأ بسیاری از غذاهای ترکی زندگی عشایری مردم ترک در طول تاریخ است. رسوم عشایری غذاهای ترکی بعداً با غذاهای هندی ، فارسی و عربی آمیخته شد. قوانین اسلام نیز در مورد حرام و حلال بودن محصولات غذایی امروزه در ترکیه رعایت می شود .به علاوه غذاهای ترکیه را میتوان در بهترین مرکز خریدهای استانبول امتحان کنید .

سوپ و پیش غذای ترکیه :

در تابستان انواع مختلف سوپ سبزیجات سرد در ترکیه بسیار محبوب است. دلمه های ترکی با برگ مو یا برگهای کلم بسیار معروف و محبوب هستند. قارچ پر شده با پنیر ، سبزیجات خوابانده شده در روغن زیتون ، فتا ، کالاماری و هوموس  نیز غذاهایی بسیار خوشمزه هستند که اگر گیاه خوار هستید می توانید آنها را امتحان کنید. ایچلی کوفته که نوعی کوفته مغزدار است و نیز کوفته عدس نیز محبوبیت زیادی در میان گردشگران دارد.

کبابهای ترکیه :

کباب احتمالاً معروف ترین غذای ترکی است. کبابهای مختلفی مثل اسکندر کباب، شیش کباب، دونر کباب و … در ترکیه طبخ می شود که شهرت جهانی پیدا کرده و طرفداران زیادی دارد. در ادامه میتوانید از جاذبه های قبرس مطلع شوید .

کباب های ترکی

کباب های ترکی جزو لذیذترین غذاهای ترکیه میباشند

ماهی :

از آنجا که ترکیه سواحل بسیار زیادی دارد، ماهی یکی از اصلی ترین غذاهای ترکی است. بالیک اکمک نوعی ساندویچ ماهی است که بیشتر به عنوان یک غذای خیابانی ارائه می شود.ایزگارا بالیک ماهی تنوری است که معمولا از ماهی های فصل درست می شود. میدیه دولما نوعی صدف است که با مواد معطر و ترشی سرو می شود. انواع دیگر ماهی نیز به شکل های مختلف طبخ شده و در رستوران ها  کافه های ساحلی و دکه های غذا به فروش می رسد.

ماهی

خوراک ماهی از خوشمزه ترین غذاهایی که در رستورانهای ترکیه به شکل های گوناگون سرو میشود

پیده :

چیزی شبیه به پیتزا است. خمیری قایقی شکل که با پنیر و گوشت و سبزیجات پر می شود.

پیده

پیده یکی از خوشمزه ترین غذاهای محلی ترکیه

نان در ترکیه :

ترکها عاشق نان سفید تازه از فر بیرون آمده هستند! سیمیت نان کنجدی و ترد ترکیه ای که به صورت داغ، تازه و خوشمزه در دکه ها و کافه های کنار ساحل به فروش می رسد. گُزلِمه نوعی نان است که از لایه های خمیر پر شده با مواد خوراکی شور یا شیرین درست می شود. بورِک از خمیر نازک و تردی به نام یوفکا که با سبزیجات، پنیر و گوشت پر شده درست می شود. نان بازلاما نانی تنوری و بسیار خوشمزه است.

دسر ترکی :

ترکیه برای کسانی که به شیرینی و دسر علاقه دارند ، بهشت ​​است. باقلوا نوعی شیرینی پخته شده است که در شربت خیس شده و پر از انواع مغز آجیلی است. کادایف دسری تیه شده از رشته های مخصوص و بسیار خوشمزه است. سوتلاچ دسری است که از نشاسته گندم و برنج و شیر و شکر درست شده و بسیار محبوب است. محلبی، کونفه، دسر کدو حلوایی، بامیه و … نیز از دسرهای محبوب ترکیه هستند که معمولا در رستوران ها بعد از غذا سرو می شوند.

باقلوا

باقلوا ترکی محبوب ترین شیرینی ترکیه

نوشیدنی های مخصوص ترکیه :

قهوه ترکی از معروف ترین و محبوب ترین نوشیدنی هایی است که در کافه های ترکی سرو می شود و عطر و طعمی فوق العاده دارد. دوغ نیز در رستوران های ترکیه بسیار مورد توجه گردشگران است.همچنین شکم گردی جزو محبوترین تفریحات استانبول به شمار میرود .

آب نوشیدنی در ترکیه :

آب لوله کشی تصفیه شده در شهرها در دسترس است ، اما با این وجود توصیه می شود سعی کنید از فروشگاه ها آب معدنی تهیه کنید.

شهرهای مهم ترکیه :

شهرهای غیر ساحلی :

آنکارا :

آنکارا پایتخت ترکیه و دومین شهر بزرگ این کشور و مقر کرسی دولت و دیپلماسی است. همچنین می توان آنکارا را یک شهر دانشگاهی با جمعیت دانشجویی زیاد دانست.

آنکارا

شهر آنکارا پایتخت کشور ترکیه

ادیرنه :

ادیرنه محل برگزاری سالانه مسابقات کشتی کرک پینار در جهان است. همچنین یکی از قدیمی ترین شهرک های ترکیه است که قدمت آن به دوران نوسنگی رسیده و دومین شهر بزرگ امپراتوری عثمانی بوده است.

ادیرنه

ادیرنه

اسكی شهیر :

اسكی شهیر یکی از پرجمعیت ترین و مدرن ترین شهرهای كشور است. یک مکان عالی برای کسانی که به دنبال سفر شهری پر از سرگرمی ، پارک ، باغ ، موزه و ویرانه های تاریخی هستند.

شهر باستانی اسکی شهیر

شهر تاریخی اسکی شهیر

بورسا :

در بورسا که اولین پایتخت امپراتوری عثمانی است ، مکانهای تاریخی و چشمه های آب گرم موجود در شهر را با اسکی روی دامنه های اولوداگ ( اولوداغ ) تجربه می  کنید.

بورسا

شهر دیدنی بورسا در ترکیه

ماردین :

ماردین یک شهر باستانی در ترکیه با ترکیبی از فرهنگ و تاریخ شگفت انگیز این کشور است. این مکان برای مسافرانی که مایل به تجربه های فرهنگی و تاریخی بی نظیر هستند ، یک مقصد عالی است.

شهر ماردین ترکیه

شهر ماردین از زیباترین شهر های تاریخی در ترکیه

شهرهای ساحلی :

استانبول :

شهر گذشته ، حال و آینده!  استانبول بزرگترین شهر ترکیه و مرکز فرهنگی و مالی بی رقیب این کشور است. استانبول چیزهای زیادی را در تاریخ ، فرهنگ ، غذا و سرگرمی ارائه می دهد ، در واقع استانبول، چیزی بیشتر از یک شهر است !در ادامه میتوانید درباره دیدنی های استانبول در پگاچین بیشتر بخوانید .

استانبول

استانبول ترکیه توریستی ترین شهر ترکیه

آنتالیا :

آنتالیا بزرگترین شهر در دریای مدیترانه است ، همچنین به عنوان Riviera (ناحیه ساحلی بین ایتالیا و فرانسه ) در ترکیه شناخته می شود و بیش از 300 روز آفتاب در سال ، سواحل خارق العاده ، مراکز تفریحی ، هتل های لوکس ، کافه های بی شمار و رستوران های جلوی آب و خریدهای عالی را به گردشگران ارائه می دهدو جاذبه های گردشگری آنتالیا در تابستان بسیار متنوع میباشد که میتوانید بیشتر مطالعه کنید .

آنتالیا

آنتالیا بهترین مقصد گردشگری ترکیه در تابستان

ازمیر :

ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه و دومین بندر مهم در سواحل اژه است. هتل ها و امکاناتی لوکس برای مسابقات ورزشی ، سرگرمی ، خرید و جلسات تجاری ، فضایی سرزنده و بین المللی را در تمام روزهای سال در این شهر رقم می زند که دارای بهترین مراکز خرید بوده و حتما از فروشگاه اوت لت ازمیر بازدید کنید .

ازمیر

شهر ازمیر از جذابترین شهر های ترکیه

Canakkale :

چاناکاله ( جناغ قلعه ) دارای موقعیتی با اهمیت استراتژیک است. محبوب ترین انتخاب برای بازدید از ویرانه های تاریخی در Troy و همچنین Gallipoli است و به یک مقصد بسیار محبوب برای گردشگران محلی و بین المللی تبدیل شده است.

چاناکاله

شهر باستانی چانا کاله از مهم ترین شهر های ترکیه

کوش آداسی : این شهر دارای سواحل متنوع بوده و میتوانید از جاذبه های گردشگری و تاریخی مهم کوش آداسی در طول تابستان ضمن تفریحی در سواحل زیبایش دیدن کنید .

ترابزون :

ترابزون در ساحل دریای سیاه از قرن سیزدهم شهری مهم و تاثیرگذار در تجارت ترکیه و کشورهای دیگر بوده است. در تور ترکیه از صومعه سوملا و قصر آتاتورک و موزه ایاصوفیه در ترابزون دیدن کنید و در کنار منظره جنگلی نیمه گرمسیری جذاب این شهر استراحت کنید.

شهر ترابزون

نمای مسحور کننده شهر ترابزون در ترکیه

ویزای ترکیه :

بسته به اینکه برای چه هدفی به ترکیه سفر می کنید باید ویزای مخصوص را درخواست دهید. برای گردش و تفریح با گذرنامه دارای اعتبار حداقل 6 ماهه به عنوان توریست برای 90 روز اجازه ورود به کشور را دارید. ویزای کاری با مجوز یک بار ورود شما به کشور ترکیه برای مقاصد کاری صادر می شود. دانش آموزان و یا دانشجویان برای ادامه تحصیل باید درخواست ویزای تحصیلی ترکیه بدهند. اگر قصد اقامت در ترکیه را دارید با ارائه مدارک مالی و … می توانید درخواست ویزای اقامت بیش از 90 روز بدهید. ویزاهای دیگری به منظور مقاصد پزشکی و درمانی، پژوهشی و باستان شناسی و … نیز صادر می شود.همچنین درباره جزایر نه گانه پرنس استانبول میتوانید بیشتر بخوانید .

درخواست آنلاین  ویزای ترکیه :

از سال ۲۰۱۳ امکان درخواست آنلاین ویزا در وب سایت   www.evisa.gov.tr   فراهم شد و علاوه بر این می توانید به صورت حضوری به سفارت یا نمایندگی های مجاز آن درخواست خود را ارائه دهید. علاوه بر سفارت ترکیه در تهران، کنسولگری ترکیه در شهرهای مشهد، تبریز و ارومیه نیز پاسخگو هستند.

2020-06-05T15:48:16+00:00

دیدگاه خود را بنویسید