جنگل حرای قشم

جنگل های حرا یا مانگرو جنگل هایی عجیب و متفاوت میباشند که در گستره ی وسیعی بیش از 200 کیلومتر مربع بخش هایی از جزیره قشم ، بندر خمیر و استان هرمزگان را در برگفته اند .نام این جنگل ها به خاطر درختانی که در آن وجود دارند انتخاب شده و مساحت آنها در حدود 7500 هکتار میباشد که یک سوم آن در جزیره قشم واقع شده است .

درباره درختان حرا یا مانگرو و پیدایش آنها در آب های جنوب ایران داستانهایی وجود دارد که برخی میگویند این گیاه افسانه ای از اشک چشم انسان بوجود آمده است .

  • درختان حرا میلیونها سال است که در جنوب ایران وجود داشته و امروزه به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی قشم مورد استقبال گردشگران و توریستها قرار میگیرند .این درختان دارای پوسته ای با خاصیت تصفیه کنندگی میباشند که آب های مناطقی را که در آن میروند تصفیه میکنند یعنی آب های شور را جذب نموده و آب های شیرین تولید میکنند و بدین ترتیب خاصیتی متفاوت و اعجاب آور دارند .برگ های درختان حرا به صورت بیضی شکل بوده و دارای میوه هایی شبیه به بادام است . ارتفاع درختان حداکثر تا شش متر بوده و معمولا در حدود سه متر میباشند .دانه گیاه بر روی گیاه مادر جوانه زده و از آن به آب افتاده و درختی جدید شروع به رشد مینماید .در ضمن هر چه شاخه ها و سرشلخه های درختان حرا را بزنند بهتر و سرسبز تر رشد خواهد کرد . گونه های درختان حرا بیشتر از انوع حرای سیاه میباشند و در کنارش درختان آویسنیا نیتیدا دیده میشود .ریزوفورا ماکروناتا از دیگر گونه های درختان این جنگلهای حرا میباشند که در بندر خمیر رویش دارند .
  • درختان حرا

    درختان حرا

تنوع زیستی اعجاب آوری در این جنگل ها وجود دارد که به لطف وجود درختان مانگرو ماشد .این درختان لانه ی امن پرندگانی مانند حواصیل ها آکرت ها ، کفچه نوک تیز و گیلانشاه و پرندگان دیگری از سرزمینهای گرمسیری میباشند . به علاوه گونه های نادر و با ارزشی از سخت پوستان نرم تنان و ماهی ها در این جنگلها وجود دارند و در فصل زمستان این جنگل ها میربان پرندگان مهاجری مانند پلوه ها نیز میشوند .از دیگر جانوران این جنگلها میتوان به اویسترها ، کرم های خاکی ،حلزونها ، خرچنگ ها و ماهی های گل خورک و مار های دریایی اشاره کرد .دیدنی های این بخش از مهم ترین دیدنی های قشم به شمار میروند .

حواصیل جنگل حرا

حواصیل جنگل های حرا

پرندگان جنگل حرا

پرندگان جنگل حرا

پرندگان مهاجر جنگل حرا

پرندگان مهاجر جنگل حرا

  • زیستگاه جنگلی حرا در حدود چهل پرنده ماهیخوار داشته و بیشتر آنها مهاجر میباشند .در ضمن نام های ذخیره گاه زیست کره زمین و تالاب بین المللی از دیگر عناوینی ست که در سطح بین المللی به این منطقه داده میشود و امروزه  در تور لحظه آخری قشم ذخیره گاه زیست کره زمین در یونسکو ثبت شده است .
  • در مناطق جنگلی حرا جذر و مد به صورت پیوسته تقریبا هر چند ساعت یکبار رخ میدهد و در این فواصل درختان حرا در حدود یک متر و نیم به داخل آب فرو رفته و در هنگام جزر دوباره سر از آب بیرون می آورند .
  • جالب اینجاست که حدود هشتاد درصد آبزیان خلیج فارس دوره تخم ریزی خود را در جنگل های حرای قشم سپری میکنند و از شاخ و برگ های گیاهان حرا برای تامین علوفه ی دام های مناطق اطراف استفاده میشود .
  • جنگل های حرا دارای چهار تالاب بین المللی ، یک پارک ملی و هشت منطقه مهم حفاظت شده میباشد و یک منطقه بزرگ آن به عنوان ذخیره زیستگاه کره زمین انتخاب شده است .
  • حیات دریایی جنگل های حرا

    جنگل های حرا مهمترین ذخیره زیستگاه کره زمین

  • برای بازدید از تغییرات شگفت انگیز جزرو مد در این جنگلها بایستی بتوانید چند ساعتی را در این مناطق حضور داشته باشید . مسیر دسترسی در جنگلها تنها از طریق قایقها امکان پذیر بوده و برای این کار حتما بایستی از راه بلدان و بومیانی که ناخدایانی با تجربه هستند کمک بگیرید زیرا آنان مسیرهای جنگلهای مانگرو را به خوبی میشناسند . در ضمن بومیان این مناطق به راحتی میتوانند در زمان مد به صید ماهی مشغول شوند .در آخر میتوانید آدرس جزیره ناز قشم و دیدنیهایش را بخوانید .
  • گل خورک

    گل خورک های جنگل های حرا

  • بهترین زمان بازدید از جنگلهای حرا از اواخر پاییز تا اواخر فروردین میباشد زیرا بهترین شرایط آب و هوایی در این جنگلها بوجود می آید و شما میتوانید برای بهره بردن بیشتر از محیط اطرافتان در اقامتگاه های بوم گردی رزرو کنید .
2020-05-07T11:25:30+00:00

دیدگاه خود را بنویسید